Vikingek a magyar síneken – előrelépés vagy csak optikai tuning?
A MÁV nagy büszkeséggel jelentette be a német Thyssen–Henschel által 1981 és 1985 között gyártott Viking mozdonyok érkezését. Az újonnan beszerzett járművek azonban közel sem olyan korszakalkotóak, mint amilyennek elsőre tűnhetnek.
Az 40-44 éves mozdonyok alig fiatalabbak a lecserélt társaiknál, ami rávilágít a hazai vasúti géppark helyzetére: nem feltétlenül elavultság, hanem sokszor a hanyag karbantartás vezet a cserékhez. Bár a Vikingek végsebessége lenyűgöző, akár 175 km/h is lehet, ezt a tempót Magyarországon alig néhány vonal tudná kihasználni.
További aggályokat vet fel az új mozdonyok súlya. Egyes hírek szerint a Vikingek nehezebbek, mint az általuk kiváltott típusok, ami a hazai pályaállapotok ismeretében korlátozhatja a használhatóságukat. Az érkező gépek tehát nem minden szempontból jelentenek előrelépést, hanem inkább egy kompromisszumos megoldást a jelenlegi helyzetben.
Felmerül a kérdés: vajon nem lett volna ésszerűbb a meglévő magyar mozdonyok korszerűsítése, ahelyett, hogy külföldről érkező, koros, de magyar hálózaton indokolatlanul erősebb, ezáltal nehezebb gépekkel próbálják újradefiniálni a magyar vasút villamosítatlan részeinek a jövőjét?
- Találatok: 124