Budapest és agglomeráció – 2025. szeptember 1-je és 2-a. Az iskolaév első és második tanítási napján is, amikor a közösségi közlekedés iránti igény kiugróan magas, a Volánbusz nem tudta biztosítani az előírt járműkapacitást az agglomerációs „kék buszok” csuklós vonalain. A szolgáltatási hiány nemcsak az utasok kényelmét veszélyezteti, hanem már más vonalak működésére is negatív hatással van.
A reggeli csúcsidőben több kulcsfontosságú vonalon is elmaradtak a tervezett csuklós buszok:
38-as csoport: A 10 előírt csuklós helyett mindössze 4 csuklós és 6 szóló jármű közlekedett. Ez a legnagyobb arányú kapacitáscsökkenés, amely komoly zsúfoltságot okozott a vonalon.
55-ös viszonylat: A 6 csuklós helyett 5 csuklós és 1 szóló busz állt forgalomba. Bár kisebb mértékű az eltérés, a szóló jármű itt is érezhetően zsúfoltabb volt.
94E csoport: A 15 csuklós helyett 13 csuklós, 1 szóló, valamint 1 fordában járatkimaradás történt. Az utasok hosszabb várakozási idővel és túlterhelt buszokkal szembesültek.
169E: A Volánbusz nem tudta biztosítani a 14 csuklós járművet, így a BKV-nak kellett beugrania, hogy elkerülhető legyen a teljes szolgáltatáskimaradás.
A csuklós járművek hiánya miatt a Volánbusz szóló buszokat csoportosított át, ami már a szóló vonalak működését is veszélyezteti. Ennek első jeleként a 40-es csoporton reggel kimaradt egy járat, mivel a jármű máshol pótolt kapacitást. Ez a fajta átcsoportosítás rövid távon enyhítheti a csuklós vonalak problémáit, de hosszú távon a teljes hálózat megbízhatóságát veszélyezteti.
A közlekedésszakmai szervezetek szerint a tanévkezdésre való felkészülés nem lehet ad hoc jellegű. Az agglomerációs vonalak kiemelt szerepet játszanak a diákok és dolgozók napi mobilitásában, így a szolgáltatási színvonal csökkenése nemcsak kényelmetlenséget, hanem társadalmi feszültséget is okozhat.
A csuklós buszok hiánya mögött több tényező is állhat: a csuklós járműpark elöregedése, bár még az idősebb buszok esetében is fiatalabb buszokról beszélhetünk, mint a BKV buszai, így inkább a karbantartási nehézségek okozhatják a problémát. A BKV beugrása ugyan enyhítette a helyzetet, de nem jelent fenntartható megoldást.