BUDAPEST - Lázár János bejelentette, hogy javaslatot vár az NFM-től a Déli pályaudvar bezárásának lehetőségeiről, és a helyén P+R parkolót, valamint parkolót alakítanának ki. A Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési Tagozata szerint ugyanakkor, veszélyeket rejt magában a Déli pályaudvar tervezett megszüntetése.

A Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési Tagozata szerint a Déli pályaudvar alig pótolható szerepet tölt be a Főváros nyugati, dél-nyugati elővárosi forgalmában, egyben bonyolítja a balatoni vasútforgalom nagy részét.

Ugyanakkor a 4-es metró átadásával jelentősen csökkent a Déli pályaudvar szerepe. Míg korábban a nyugat felől érkező vonatok utasainak jelentős része tovább közlekedett a Déli pályaudvarig, hogy ott szálljanak át a 2-es metróra, addig ma, az utasok többsége már Kelenföldön leszáll a metróról, hogy ott szálljon át a 4-es metróra.

Bár, az MMKKT pont az S-Bahn rendszer kiépítésével érvel a Déli mellett, ugyanakkor fontos tény, hogy az S-Bahn rendszer pont arról szól, hogy Németországhoz hasonlóan, a vonatok Magyarországon is ne a főváros fejpályaudvarait terheljék, hanem a fővárost átszeljék a vonatok. Ennek szellemében indította el a MÁV is az S36-os és G43-as vonatait, melyek Déli pályaudvar helyett, átmenve más vasúti vonalra, Kőbánya-Kispestig közlekednek, ahonnan lehetőség lenne tovább vezetni Monor felé a vonatokat! Az S-Bahn rendszer teljes kiépülésével pont, hogy teljesen feleslegessé válna a Déli!

Ha a közösségi közlekedés szerinti helyét nézzük a Délinek, rendkívül rossz helyen van. Mindössze egyetlen busz-, villamos- és metrómegállónyira a Széll Kálmán tér/Széna tér párosától, vagyis nagyon sok továbbutazási lehetőségtől egyetlen megállóra. Ha azt vesszük alapul, hogy a 2-es metró vágányai pont a Déli-rendező vágányai alatt futnak ki, így adja magát a lehetőség, hogy a mai MÁV vágányok helyén, a 2-es metró kerüljön meghosszabbításra Kelenföld vasútállomásig. Ezzel, nem romlik azoknak az utazási színvonala, akik a Széll Kálmán tértől kívánnak tovább utazni, és tovább javul a Széll Kálmán tér és Kelenföld vasútállomás kapcsolata, ami ma rendkívüli mód hiányzik a rendszerből, és a vonat nem képes megfelelően pótolni.

Vasúti oldalról viszont egy jó S-Bahn rendszer olyan közvetlen kapcsolatokat tudna biztosítani, aminek segítségével Tatabányától Piliscsabáig vagy Monorig, Vecséstől Dunakesziig lehetne átszállás nélkül utazni, érintve olyan fontos budapesti állomásokat is, mint Egyetemváros, Ferencváros, Kőbánya-Kispest, Zugló, Angyalföld, Újpest vagy Óbuda!

A teljes elővárosi forgalmat meg lehet úgy szervezni, hogy azok budapesti fejpályaudvarokat ne érintsenek. A távolsági és nemzetközi vonatokat pedig ki tudja szolgálni a Keleti és Nyugati pályaudvar.

Kell-e a P+R?

A válasz nagyon gyors és rövid: NEM!

A Déli pályaudvar helyére tervezett P+R parkoló olyan, mintha a pesti oldalon a Blaha Lujza téren alakítanának ki P+R parkolót. Aki odáig elmegy az autójával, az már nem fogja azt letenni. Sokkal inkább az agglomeráció bejáratánál lenne szükséges P+R parkolókat kialakítani, és onnantól biztosítani a kötött pályás lehetőségeket. Megfelelő tervezés esetén, a 2-es metrót rendkívül kedvező feltételekkel lehetne meghosszabbítani Budaörs, Törökbálint, további ütemben Érd és Budakeszi irányába. Ezzel nem csak sok autóst lehetne a közösségi közlekedésre terelni, de jelentős mennyiségű agglomerációs buszt válthatna ki a metró.