BUDAPEST - A Magyar Narancs internetes oldalain megjelent egy írás "Bedobják a sárgát" címmel, amiben már-már churchulli magaslatokat öltve a statisztika hamisítást, többek között azt is részletezik, hogy bezzeg Hofi szavaival élve a "cuculizmusban" mennyivel több villamost vettek. Nos: Írásukban eleve tényszámok sem stimmelnek, a szakmaiságuk pedig egyenesen a nullához konvergál!

A magyar narancs, az alábbit állítja:

Ha pedig megnézzük azt, hogy villamosügy­ben 1990–2010 között mi minden történt Budapesten, túlzás lenne fejlődésről beszélni. A főváros húsz év alatt csupán 40 új és 76 használt járművet vásárolt (1968–1984 között közel 500 újat!)...

Elsőként vizsgáljuk meg a tényadatokat. 1968 és 1984 között a BKV 145 darab Ganz GCSM1 és CsMG2 típusú csuklós villamost, és 322 darab ČKD Tatra T5C5 típusú villamost vásárolt. Ez összesen 467 darab villamos kocsi. - Erre költői túlzás azt mondani, hogy közel 500, miközben közelebb van a 450-hez. Ehhez jön még hozzá 8 darab Ganz GCSM1 típusú villamos, amit még 1967-ben vásárolt a BKV, de ezzel együtt is csak 475 darab villamoskocsiról (nem véletlenül szerelvényt említünk) van szó. Szintén ferdíti az adatokat, hogy kiemelnek egy olyan időszakot, amikor gyakorlatilag lecserélték Budapest összes háború előtti villamosát modern villamosokra, egyszerre. A kiragadott időszakot követően, 1985-től 2005-ig (szintén 20 éves intervallum() egyetlen egy darab villamost vásárolt a BKK, a kísérleti Ikarus Hungaroplant. A mostani villamosvásárlási intervallumnál pedig pont úgy kiválasztani a 20 éves intervallumot, hogy abban ne legyenek benne a CAF-ok, szintén churchulli hamisítás! Ha a 20 éves mondjuk 1996-2016-ra állítjuk, akkor máris nem 40 darab villamost, hanem 87 darab villamost kellet volna írni... Eddig a tény számok!

Másodjára viszont vizsgáljuk meg a beszerzéseket szakmai oldalról is! A CsMG2 típusú villamosok, eleve a nagykörúti 4-es és 6-os villamosok vonalára lettek megrendelve, megerősített B végi csatlással, hogy alkalmasak legyenek az üzemszerű csatolt üzemre. Vagyis, az ide rendelt villamosok papíron valóban 80 darab villamost jelentettek, de azok valójában 40 darab szerelvénynek tekintendők. - Nem véletlen, hogy a Combinok forgalomba állításával 80 darab CsMG2 szabadult fel, az érkező 40 darab Combinoért cserében. Szintén vizsgálandó, hogy az 1-es viszonylatra 33 darab, a 14-es vonalra a felújítás befejezését követően mintegy 21 darab, 3 kocsis Tatra szerelvényt kell forgalomba adni, és ugyanígy az 1-es vonalon a hosszú CAF-ok 3 darab Tatra kocsit váltanak ki. Azaz, ami ma 1 darabban van megrendelve, azt 1967 és 1984 között 3 darabban rendelték meg. A többi Tatra kocsit szintén párosan állították forgalomba! Ha a '67-84 közötti beszerzéseknél a szerelvényekkel számolunk, akkor mindjárt távol kerülünk a 500-as beszerzéstől!

Az ICS-k tekintetében 80 darab kocsi, egyértelműen 40 darab szerelvénnyel ér fel. A ČKD kocsik esetében 53 darab 3 kocsis szerelvény került kialakításra, a többi 2 kocsis szerelvényként közlekedik. Így, szakmailag Ganz kocsikból 113 szerelvény, ČKD kocsikból 54 darab 3 kocsis (162 kocsi) és 80 darab 2 kocsis (160 kocsi) szerelvény került kialakításra. Így, a valóságban 1967 és 1984 között 247 szerelvényt szerzett be a BKV. - Ez nagyon messze van a "savanyító narancsban" említett 500 villamostól! Konkrétan a fele! Miért kell így vizsgálnunk? Mert, akkoriban nem azért szerezték be kocsinként a szerelvényeket, mert kocsinként tervezték őket használni, hanem azért, mert nem volt megfelelő hosszúságú kocsi, ezért szerelvényt képeztek belőle. - Akkoriban ez volt a megszokott. Ma, inkább az egyterű kialakítást részesítik előnyben.

Ha fordítva vizsgáljuk a dolgokat, akkor a Combinok beszerzésével 80 darab villamost, a CAF-ok beszerzésével 106 villamost, összesen 186 villamost szerzett be Budapest az elmúlt években. És, ez még közelebb is állna az igazsághoz, mert a beszerzett 87 darab villamos, 186 darab régi 1967 és 1984 között beszerzett villamost vált ki! A lényeg: Ne darabszámokkal dobálózzunk, hanem szakmai alapon utaskapacitási adatokat helyezzünk előtérbe!