BUDAPEST KÖRNYÉKE - Megállapodott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és Tarlós István Budapest főpolgármestere az agglomerációs járatok finanszírozásáról. A megállapodás értelmében a jövőben a Minisztérium fizeti az agglomerációs járatok számláját. Készek arra, hogy megtörténjen a HÉV-ek átvétele a MÁV, a buszok átvétele a Volánbusz közreműködésével. De ez az utasoknak is jó lesz?

A HÉV-ek

A HÉV-ek átvételét tekintve, egy kisebb utazóközönségtől eltekintve, még jól is járhat Budapest és környéke. Ennek oka, hogy már a BKK/BKV páros is a MÁV-val megegyező módon, konkrét távolság alapú viteldíjrendszert alkalmaz az agglomerációs szakaszon, tehát egy átvétel esetén, itt nem történne változás. Ugyanakkor bizonyos jegyfajtával, mint például az egyre népszerűbb 5/30 BKK napijeggyel, nem lehetne utazni a HÉV-eken, bár ez bizonyára kevesebbeket érint. Előnyt jelentene viszont az, hogy az összevont MÁV-HÉV hálózat lehetőséget adna olyan vonatok megjelenésére, mint például Esztergom - Margit híd, budai hídfő, vagy éppen Kunszentmiklós-Tass - Közvágóhíd. Fontos ugyanakkor, hogy ez az átvétel szinte teljesen ellehetetleníti az 5-ös metró tervét.

A buszok

A buszok tekintetében már koránt sem ilyen egyértelmű a helyzet, mivel a BKK és a Volánbusz más-más tarifarendszert alkalmaz. Míg a Volánbusz a MÁV-hoz és HÉV-hez hasonlóan konkrét távolság alapú viteldíjrendszert alkalmaz, addig a BKK, örökölve a BKV-tól zónás viteldíjrendszert alkalmaz. Nem véletlen a két szolgáltató üzletszabályzatában a bérletek különböző megnevezése: míg a BKK havi környéki bérletnek, addig a Volánbusz havi bérletjegynek nevezi a bérletet.

A fenti bérletek közötti legnagyobb különbség, hogy míg a BKK bérlete esetén, az adott zónán belül minden környéki járatra érvényes a bérlet, addig, a Volánbusz bérletjegye, csak egy adott vonalon érvényes. Szintén különbség, hogy míg a BKK úgy tekint, ha egy adott település egy része belefér az 5km-es zónába, akkor az egész településre úgy tekint, hogy az 5km-re van a városhatártól, addig a Volánbusz településen belül is differenciálja az utazási költséget.

A fenti különbözőségek sok település esetén nem jelentenek valódi különbözőséget, mivel 1-1 viszonylat szolgálja őket ki. Ugyanakkor vannak olyan nagyobb települések, mint Gyál vagy épp Törökbálint, ahol összetett vonalhálózat alakult ki, ezért az utazóközönség egy jelentősebb részét érinti negatívan egy esetleges Volánbusz átvétel.

Vegyük sorra, mely települést miként érintheti a változás

Budaörs

Budaörsieknek csak egy kis részét érintené negatívan, ha a Volánbusz venné át közvetlenül a szolgáltatást, lévén az utolsó budapesti megállótól a Budaörsi lakótelep végállomás 4,1km-re található, és mivel a 40-es, 40B, 88-as, 140-es, 140A és 240-es buszok Budaörsön belül szinte egy útvonalon közlekednek, ezért itt még a környéki bérlet kontra bérletjegy okozta különbözőségek sem jelentkeznek. A Csíki-hegyek felé tovább közlekedve viszont, csak a Csíki csárdáig lehetne 5km-es bérlettel utazni. A Csíki tanya megálló környékén lakóknak, a Gyár utca, Tetra Pak, BITEP és Légimentők megálló környékén dolgozóknak drágulna az utazásuk, mivel a mostani 5km-es bérlet helyett, 10km-es bérlet vásárlására kényszerülnének.

Szintén rosszul járnak azok a kamaraerdeiek, akik ugyan napi szinten közlekednek a 287-es busszal, emiatt arra váltanak bérletet, de néha napján elmennének a Templom tér felé. Nekik, a jövőben ehhez jegyet kellene váltaniuk a 40-es buszokon, mintha egyáltalán nem lenne bérletük.

Budakeszi

Budakeszi buszvégállomása 2 km-re található az utolsó Budapest határán lévő megállótól, a Szanatórium utcától. Sőt, még a Bevásárlóközpont is 5km-en belül található ettől a megállótól. Lévén a 22-es, 22A és 222-es buszok kis útvonaltól eltekintve azonos útvonalon közlekednek, itt sem kell változástól tartani. A két szolgáltató közti viteldíjrendszer különbség kimerül abban, hogy aki a 22/22A buszokra vált bérletet, nem utazhat majd a 222-es busz önálló szakaszán, és fordítva. - Minden bizonnyal ez kevesebbeket érint.

Diósd

Diósdon jelenleg is jelen van a BKK és a Volánbusz is. Jobban megvizsgálva, ma is a Volánbusz az erőteljesebb szolgáltató, mivel e szolgáltató járművei közlekednek Kelenföld vasútállomás felé. Egyetlen megálló tekintetében kell azzal számolni, hogy a mai 5km-es díjzóna helyett, 10km-es bérletet kell vásárolni. - Ez nem más, mint a 13-as buszok végállomása. Egyéb tekintetben, változás itt sem várható.

Gyál

Gyál esetében érdekes helyzet állhat elő, lévén itt tradicionálisan körjáratokkal látják el a tömegközlekedést. A viteldíjrendszer távolság alapú pikantériáját ugyanakkor az adja, hogy bár Gyál egyetlen buszmegállója sincs az utolsó budapesti megállótól 5km-nél távolabb, ugyanakkor van olyan megálló, ami a körjárati rendszer miatt Gyál felé 1,1km-re van az utolsó budapesti megállótól, míg Budapest felé 5,3km-re. - Kérdés, hogy ezt a Volánbusz miként kész kezelni!?

Nagykovácsi

Nagykovácsit kizárólag a 63-as busz szolgálja ki, így a viteldíjrendszerek között alap esetben nem lehet különbözőség. Ugyanakkor a zónás és távolság alapú viteldíjrendszer differencia miatt, mégis érezhető változás alakulhat ki, lévén az Úttörő utca (Posta), Nagykovácsi, községháza megállók és Tisza István tér végállomás kívül esik az 5km-en, az utolsó budapesti megállótól vizsgálva. Így, e három megálló környékén élőknek, a mai 5km-es helyett, 10km-es bérletet kell vásárolniuk.

Pécel

Pécel helyzete hasonló Nagykovácsihoz. Egyetlen megálló, a Kun József utca környékén élőknek kéne azt tapasztalniuk, hogy a korábbi 5km-es bérletükkel egy megállóval előbb, az Árpád utcánál kell leszállniuk a buszról. - Mindez, 286 métert jelent! - Vélhetően, sokan nem közlekednének ezen a szakaszon a jövőben.

Remeteszőlős

Remeteszőlős szélét, csak a 63-as busz érinti, és bőségesen 5km-en belül található Budapest utolsó megállójától, így egy esetleges átvétel nem érinti.

Solymár

Solymárt a 64-es buszcsalád szolgálja ki. Mivel az utolsó budapesti megállótól a 64-es busz és a 264-es busz végállomása is 5km-en belül található, ezért az átvétel az itt élőket sem érintené negatívan.

Szigetszentmiklós

Szigetszentmiklóson jelenleg is egy "hibrid" viteldíjrendszer van életben, és az is csak pár éve. Korábban, itt a Volánbusz szolgáltatott, és minden bizonnyal a visszaállás nem érintené túl negatívan az itt élőket, de megszűnne az a lehetőségük, hogy a HÉV bérlettel a mai BKK buszokkal is utazhatnak.

Törökbálint

Törökbálint lakossága járna a legrosszabbul, mert szinte minden utazási relációban eggyel magasabb tarifáért utazhatnának az itt élők, vagy ide dolgozni járók. 5km-es bérlet helyett, 10km-es bérletre kényszerülnének a Budapest felől a Törökbálint vasútállomás, Méhecske utca és Raktárváros megállóig utazók. Továbbra is 10km-es bérlettel utazhatnának kizárólag a 172/173-as buszokkal azok, akik Budapest felől a Nyár utca, Deák Ferenc utca, illetve a Bartók Béla utca, Munkácsy Mihály utca (hősi emlékmű) és Harangláb megállóig közlekednek. Ezt is szigorúan csak a rövidebb útvonalon közlekedve, azaz egyik irányba a 172-es, másik irányba a 173-as buszokkal.

Minden további megálló környékén lakó utasnak, a mai 10km-es helyett, 15km-es utazási jogosultságot biztosító bérletet kellene vásárolnia, ami a mai 9580Ft helyett, 11900Ft-ba kerülne. Ez, a 2320Ft-os áremelés azonban nem minden! Míg ma 9580Ft-ért lehet utazni Budapest és Törökbálint, valamint Budaörs és Törökbálint között is, addig a drágább, Volánbusz bérlettel, ha valaki megváltja Budapest és Törökbálint között 11900Ft-ért, azzal majd nem utazhat Budaörsre! Vagyis a 173-as buszra megváltott bérlet, nem fog utazásra jogosítani a 88-as vagy 140-es buszon.

Jól látható tehát, hogy egy ilyen átvétel legnagyobb vesztese Törökbálint lenne, holott az autópályák miatt, pont kéne, hogy a leggazdaságosabb legyen a buszok üzemeltetése.

De Törökbálintnak pont a fentiek miatt van "B-terve", amiről Elek Sándor polgármester úr még nem kíván nyilatkozni, de annyi bizonyos, hogy a törökbálintiakat a váltás miatt nem érheti kár!