Saját írásaink

Normafa saga, avagy 212-212N: A Főváros és a BKK alakított

Nyomtatás

BUDAPEST - A Főváros és a BKK közösen jelentette be, hogy annak érdekében hogy a budapestiek a kisebb zöld területek helyett a tágas Normafát vegyék igénybe, és lehetőleg azt is autóbusszal közelítsék meg, hétvégi napokon a Normafáig közlekedő 212-es busz mellett BAH-csomópont és Normafa között 212N jelzéssel tehermentesítő járatot is indítottak. Azonban látszódik a szakmaiatlanság, és a nemtörődömség. Ezt hívhatjuk közpénzzel való visszaélésnek is!

A 212-es buszok nagyjából azonos időszakban közlekednek a Normafáig meghosszabbítva, mint ami a tehermentesítő 212N jelzésű autóbusz üzemideje. Alapjaiban jó ötlet, hogy a zöld területek felé busszal és ne autóval menjenek a fővárosiak, és ezért a kritikus szakaszon sűrítést vezetnek be. De! Míg a 212-es buszok 15 percenként közlekednek, az új 212N jelzésű buszok 20 percenként. Mindezt úgy, hogy a 212-es busz továbbra is szabályos 15 perces követéssel közlekedik, míg az ideiglenes 212N jelzésű busz szabályos 20 percenként. - Hogy ez mit eredményez? Azt, hogy vannak indulások, ahol egymás mögött halad 1-3 perc különbséggel egy 212-es és egy 212N jelzésű busz is, míg máskor továbbra is megmaradt a 15 perces "luk". - Mondhatni tökéletes megoldás. Az egyik busz üresen követi az előtte menőt 1-2 perccel, egy másik meg ami előtt nincs tehermentesítő, továbbra is ki van tömve. - Szakmai. - Igaz? Ahol 1-3 percen belül követi egymást két busz, a hátsó gyakorlatilag feleslegesen közlekedik.

Már eleve az érthetetlen, hogy a 21 indulással rendelkező 212N jelzésű autóbusz miért nem közlekedik 6 indulással többször, így 15 percenként közlekedve, egyszerűen 7-8 perces közös követést biztosítva a 212-es és 212N jelzésű buszok között, így az alap 212-es menetrendjét nem módosítva, minimális többlettel egy korrekt menetrendet lehetett volna csinálni.

De tegyük fel, hogy ennyi volt a keret. Arra is van megoldás. Lehet indítani a buszokat 8-9 percenként minden órában 212-212N-212-212N-212-212N-212 ütemet alkalmazva. Így, Normafától minden óra 03, 11, 28 és 45 perckor indulhatna 212-es jelzésű busz (a követésük 8-18 perc között lenne, így az önálló szakaszon is csak 2-3 perccel lenne nagyobb a követése az alap menetrendnél), míg minden óra 20, 37 és 54 perckor indulhatna 212N jelzésű autóbusz. Így, a Normafától a 212-es és 212N jelzésű autóbusz együttesen minden óra 03, 11, 20, 28, 37, 45 és 54 perc lenne. - Vagyis a közös követésük a kritikus szakaszon 8-9 perc lenne. Ennek így lenne még értelme is úgy, hogy megspórolunk 6 indulást csak hétvégi napokon a 212N esetében!

Felmerül a kérdés, hogy mi okozta az értelmetlen menetrendet, a hangolás teljes elhagyását? Spórolni akartak napi 6 indulást, és ezért jár a 212N 15 helyett, 20 percenként, ami egy egyszerű hangolást tett volna lehetővé? Vagy nem akarták "lustaságból" vagy szakmaiatlanságból a takarékosabb megoldás esetén ténylegesen összehangolni a két járatot?

A választ nem tudjuk, de reméljük a BKK javítja a fenti hibát, mert alapvetően a 212N jelzésű autóbusz idény szerinti közlekedtetése követendő példa lehet.