BUDAPEST - Ahogy arról már mi is beszámoltunk, kiírták a közbeszerzést a H5-ös (szentendrei), H6-os (ráckevei) és H7-es (csepeli) HÉV-ek jármű beszerzésére. Bár a kiírást nem kevesebb, mint 20 gyártó vásárolta meg, de végül csak 2 gyártó adott be jelentkezési szándékot. Azonban egy furfang csak később szúrt szemet! A MÁV, a saját színvilágában is kér színterveket!
A tenderre végül két gyártó jelezte indulási szándékát a Stadler és az Alstom. A Stadler szállította a MÁV-nak a Flirt, majd most legutóbb a Kiss motorvonatokat, amiket az utasok már megismerhettek. Egyes feltételek szerint, ha a Stadler nyer, akkor vélhetően ezen járművek módosított változatai érkezhetnek a HÉV vonalakra is. Az Alstom a budapesti 2-es és 4-es metrókról lehet ismerős, és minden bizonnyal az Alstom is egy nagyvasúti járművének, a Coradia módosított változatával indulhat.
Ugyanakkor szakmai berkekből hallani olyan pletykákat, amit az AlterKK is már korábban is boncolgatott, hogy bizony ezek a HÉV vonalak félúton vannak a villamos és a nagyvasút között, amire bizony vannak megfelelőbb járműcsaládok az érintett két gyártó kínálatában is. Ennek megfelelően a Stadler indulhat még a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train vonalra szállítandó Citylink tram-train szerelvényével, de akár a Németországban már bizonyított Variobahnnal is, míg az Alstom esetében felmerülhet a Citadis Dualis villamos indítása is.
Mindkét gyártó esetében a tram-train-ek előtérbe hozása azért lehet előnyös, mivel azok jellemzően több ajtóval rendelkeznek, teljes hosszban alacsony padlósak, így gyorsabb utascserére képesek. Ismerve a Flirt és Coradia szerelvények felépítését, azok legfeljebb 12-14 ajtóval rendelkezhetnek oldalanként, szemben a mai szerelvények hasonló hosszúság mellett meglévő oldalankénti 18-24 ajtajával!
A tram-train jellegű szerelvények mellett szól az is, hogy a csepeli szakaszon, nagyvasúti üzemmódban vélhetően továbbra is megmaradna a 30km/h-s sebességkorlátozás, mivel nem áll rendelkezésre a megfelelő védőtávolság, ezzel szemben az érintett szakaszon a tram-train villamosként, 50km/h sebességgel is haladhatna.
A tram-train megoldás emlegetése azért érdekes, mivel az AlterKK egy korábbi írásában erősen foglalkozott azzal, hogy a HÉV-ek mihez is állnak közel? Mi elsősorban az anyagi oldalát illetően gondoltuk úgy, hogy megfelelő forgalomszervezéssel villamosokkal is elszállítható az az utasmennyiség, ami megjelenik az érintett vonalakon, és ezt látszik alátámasztani az, hogy az érintett két jelentkező sincs teljesen meggyőződve arról, hogy ide teljes mértékben nagyvasúti járművek kellenének. Hasonló vonalakra Németországban sokkal inkább metróra hajazó, de felsővezetékes szerelvényeket szokás vásárolni. A most közlekedő LEW szerelvényekből is készült anno alsó betáplálású metrókocsi, kissé módosított elrendezéssel, sőt a LEW a 3-as metró építésekor jelentkezett is metrók szállításával Budapest számára.
Apróságnak tűnő, ám mégis érdekes észrevétel történt ugyanakkor a tender kiírásában: A MÁV színterveket kér a jelentkezőktől mind HÉV-zöld, mind pedig a MÁV saját kék-sárga színvilágára vonatkozóan, ami egyértelműen a hévek elmávosításának tűnik. - Ezt köszönjük nem! Ki tudja, hogy meddig marad a HÉV a MÁV-nál? Mert egyszerűen nem ott van a helye!