BUDAPEST ÉS KÖRNYÉKE - A koronavírus miatt hozott átmeneti intézkedéseknek kezdenek látszódni a hosszútávú, negatív következményei. Mind a Kormány, mind pedig Budapest ellenzéki városvezetése folytatólagosan elkövetett rossz döntéseinek köszönhetően, óriási káosz várható Budapesten és agglomerációjában, akár autóval, akár tömegközlekedéssel akarnak is utazni a budapestiek és az ingázók!
A koronavírus tetőzésének idején folyamatosan születtek a rossz döntések, mintha csak egymásra akartak volna licitálni a pártok, hogy ki tud a jövőre nézve rosszabb döntést hozni! A katasztrófa már akkor kódolásra került, amikor az ellenzéki összefogás által vezetett Budapesten megtakarítási célból utasították a BKK-t a járatok ritkítására. A BKK a teljes vonalhálózatán munkanapokon szombati menetrendet kívánt bevezetni. - Azért csak próbált, mivel Törökbálint város kezdeményezésére első körben Budaörs és Törökbálint tekintetében, majd ennek példáján az egész agglomerációban sikerült megfúrni az agyament ellenzéki tervet, és ezeken a településeken "csak" az évvégi menetrend került bevezetésre. - Törökbálint esetében ez azt jelentette, hogy reggel marad a kvázi tanítási szüneti menetrend, míg délután itt is hétvégi menetrend volt érvényben, de kiegészítve a csak csúcsidőben közlekedő 272-es busszal. - Láss csodát, az agglomerációs településeken elmaradt a káosz, elmaradt a felháborodás, működőképes maradt a rendszer!
Ellentétben a törökbálinti kezdeményezésű agglomerációval, Budapesten be is ütött a krach... A reggeli csúcsidőszakban a buszok és villamosok túlzsúfolttá váltak, sok helyen még utaslemaradás is volt, így az utasok joggal háborodtak fel. A probléma kezelésére a Kormánytól nem egy olyan megoldás született, amivel kényszerítették volna a BKK-t a tanítási szüneti menetrend visszaállítására, hanem inkább Kormány rendelettel megtiltották, hogy az önkormányzatok pénz kérjenek a parkolások után. - Ennek eredményeként, mivel a cél is ez volt, rendkívül sokan ültek át buszról és villamosról az autókba. Ennek következményeit a szakma már a bevezetés előtt elkezdte elemezni, és arra a következtetésre jutott, hogy aki most könnyedén átült közösségi közlekedésről autóba, azt bizony nagyon nehéz lesz visszaültetni a buszra és villamosra...
A járványhelyzet enyhítése egyértelműen megmutatta, hogy az autók száma hamarabb érte el a korábbi szintet, mint a közösségi közlekedési eszközök utasainak száma, mert sokan inkább távol tartják magukat a közös utazásoktól.
A fővárosi kerületek több helyen is próbálkoznak forgalomcsillapítással, parkolóhelyek megszüntetésével, amik a folyamatos hírek ellenére szintén váratlanul érhetik azokat az autósokat, akik csak szeptember első napjaiban mennek újra először Budapestre, ami szintén a dugók további növekedését okozhatják.
Igaz, hogy Budapest területén sok helyen vannak buszsávok, de egyelőre nem elég helyen, így a gépjárműforgalom növekedése a közösségi közlekedés járműveit is lassíthatja, ami különösen a csúcs időszakokban akár járatkimaradásokat is okozhat, mivel annyi tartalék nincs a rendszerben, ami egy jelentős mértékű dugóból eredő többlet járműigényt képes lenne pótolni a rendszerbe.
Az AlterKK tett javaslatot a várható káosz csökkentésére miszerint célszerű lenne az iskolakezdést a felsős tagozatoktól fölfelé eltolni oly módon, hogy minden iskolásnak heti két nap csak 2. órára kelljen mennie, míg hetente 1-szer legyen 0. órája is, de a Karácsony Gergely stábjáig ebből csak annyi jutott el, hogy el kellene tolni az iskolakezdéseket 9 órára... - Ez szép és jó, de akkor már az időzóna váltás is hiábavaló lenne, a gyermekek garantáltan sötétben mennének haza minden nap, és ezzel a megoldással nem megoldják a problémát, csupán eltolják 1 órával. - Ez, nem valós megoldás. Valós megoldás lehet még az, hogy az egy zónában lévő oktatási intézmények egymás között osztják be, hogy 7:30 és 8:30 között, 30 perces eltolásokkal kezdik az oktatást, így enyhítve a zsúfoltságot a reggeli csúcsidőben a tömegközlekedés járművein.
Mi lehet a megoldás?
Ahogy azt már megírtuk, az egyik leggyorsabb kezelése a várható problémának, ha az iskolakezdéseket az oktatási intézmények egymás között egyeztetve eltolják. Így, a reggeli csúcsidőben megjelenő utastömeg közel 50%-át lenne lehetőség 1 óra helyett, 2-2,5 óra alatt elszállítani, ami már jelentősen képes lenne csökkenteni a zsúfoltságot.
Az olyan viszonylatokon, ahol a korábbi utasszámlálások alátámasztották, hogy 80% feletti a kihasználtság, legalább 1 ütemmel szükséges sűríteni a járatokat.
Az olyan agglomerációs települések esetében, ahol az Önkormányzatok anyagilag jelentős összegekkel (100 milliós nagyságrendekkel) hozzájárulnak a település és Budapest közötti közösségi közlekedés fenntartásához, szeptember 1-jétől el kell fogadni az agglomerációs településen is a Budapest bérletet, ezzel is anyagilag vonzóbbá téve az ingázóknak a közösségi közlekedést. - E döntésnek a meghozatala, nem csak az utasoknak lenne pozitív, de Budapest és az agglomerációs települések tekintetében gyakorlatilag azt jelenti, hogy Budapest és vonzáskörzete élhető marad-e, vagy megfulladnak a szmogban? - Természetesen a várható utasszám növekedés miatt a járatok sűrítése válik így szükségessé, de a csökkenő gépjárműforgalom miatt, a buszok forgási sebessége is nő ezáltal, tehát kevesebb többlet buszra lehet szükség.
A Dél-budai agglomeráció településeinek (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Érd, Törökbálint és a környező csatlakozó települések) autóbuszai együttesen több utast szállítanak a Főváros felé, mint ami a H6-os HÉV napi utasszáma. Jól látható, ha itt beüt a krach, akkor annak az említett települések mellett a Főváros is megissza a levét.
Fentiek miatt nagyon fontos, hogy az Egér út és a Sasadi út között, a leállósávból kialakított speciális "buszsáv" mielőbb kerüljön meghosszabbításra a budaörsi benzinkútig, és a Budapest irányú Budaörs, benzinkút megállóhely kerüljön áthelyezésre a külső szervizútra, ezzel is gyorsítva a reggeli csúcsidőszakban a buszok forgási sebességét.
Budapest közút hálózata nem képes további forgalmat befogadni, így minél előbb orvosolni kell a problémát.
És, hogy miként lehet értékelni az elmúlt hónapok politikai döntéseit? Mert ugye szakmainak semmiképp sem lehet nevezni...
Kormány és ellenzék kezet rázhatnak! - Szép volt fiúk!
Egy biztos: Győztesként jön ki az, aki elsőként kezdeményez korrekciókat!