MAGYARORSZÁG - Felsőbb megrendelésre, és a buszos lobbi hatására rendkívül szakmaiatlan döntés született a KTI, a MÁV-Start és a Volánbusz közreműködésével. Több tucat vasútvonalon jelentős ritkításokat. A szakmaiatlanság pedig abban keresendő, hogy ez rosszabb mint a bezárás: sem infrastruktúrán, sem munkabéren valós megtakarítás nem keletkezik. - Cél, hogy a Volánbusz kapacitása ne csökkenjen.
Több tucat vasútvonalon alibi menetrendet vezetnek be, és csupán napi 1-2 pár vonat közlekedését tartatja fenn az Innovációs és Technológiai Minisztérium Tarlós István közbenjárásával. Tehát azután, hogy Budapesten szétverte az amúgy általa létrehozott BKK-t és annak érdemeit, most országos rombolásba kezdett a bukott főpolgármester! - Tekintve, hogy az utasforgalom jelenleg valóban alacsonyabb, nincs akkora felháborodás, és azzal is indokolja a járatmegszüntetéseket, hogy nincs nagy visszhangja. - Mikor a média mindenhol a koronavírust szajkózza, sajnos az ilyen hírek jellegtelenné válnak, pedig a vírus végeztével súlyos következményei lesznek.
Jelenleg a vírus hatásaival indokolják a lépést, de senkinek ne legyenek rózsaszín álmai: korábban is már sokszor felmerültek a mellékvonalak kérdései. Akár még indokolható is lehetne, de fel kell tenni a kérdést, hogy melyik a jobb megoldás: fejlesztéssel előre menekülni és utasokat vonzani a mellékvonalakra is (a fővonalakon látszódik, hogy a fejlesztés jelentősen növelte az utasszámot) vagy valóban szüntessük meg őket, de akkor teljesen, viszont cserébe a vasútnál színvonalasabb, sűrűbb, ütemes menetrend szerint közlekedő buszközlekedést kapjanak a vasútjukat elvesztő települések.
Az AlterKK felhívja a KTI, a MÁV és az ITM figyelmét is arra, hogy a jelenlegi intézkedésekkel jelentős megtakarítást nem tudnak elérni, mivel a napi két vonatpár esetén azt a vonatot továbbra is szolgálatba kell küldeni, arra személyzetet kell biztosítani, akinek a fizetését akkor is ki kell fizetni, ha a vonat egyébként áll. - Ugyanakkor a köztes időszakokban pótlóbuszokat közlekedtetnek, ami viszont jelentős többlet költséget jelent. - Jól látható, hogy mind szakmailag, mind pedig gazdaságilag egy rendkívül rossz döntés született!
Az AlterKK is támogatja a VEKE és a Közlekedő Tömeg álláspontját, hogy a látszat intézkedések helyett, valós programmal kell előállni a mellékvonalak tekintetében. - Ez a döntéssorozat csak arra jó, hogy az amúgy vasúttal párhuzamos távolsági buszvonalak vasútra ráhordó járattá visszaminősítése miatt felszabaduló buszoknak továbbra is legyen munkájuk. Mindezt úgy, hogy közben az agglomerációban súlyos buszhiánnyal küzd a Volánbusz és a települések által kért sűrítéseket buszhiány miatt nem képes biztosítani az állami buszszolgáltató.
További kommentár nélkül idézzük a MÁV közleményét:
Ideiglenes járványügyi menetrendek a regionális vasútvonalakon is
2020. május 28. csütörtök, 16.46
A közösségi közlekedési hálózaton a járványhelyzet jelentősen visszavetette az utasforgalmat, ezért 2020. június 6-tól több vasútvonalon ideiglenes járványügyi menetrend lép életbe, a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat. A változások a vonaton utazók nagyjából 4 százalékát érintik.
A járványhelyzettel kapcsolatos veszélyhelyzeti intézkedések következtében a MÁV-START belföldi utasforgalma 2020. március 15. és május 15. között körülbelül 70 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakának teljesítményétől, a nemzetközi forgalom pedig minimálisra csökkent. Egyelőre bizonytalan, hogy mikorra közelíti meg az utasszám a koronavírus-járvány előtti időszakban mért adatokat.
A korlátozások fokozatos feloldása, a védekezés új szakasza lehetővé teszi a vonat- és buszközlekedés újjászervezését. Az ideiglenes járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit: az országos fővonalakon a vasút biztosít gyorsabb és versenyképesebb eljutást, ehhez igazodva az autóbusz-hálózat térségi ráhordó szerepe növekszik. A vasúti fővonalakon elvégzett vagy jelenleg is zajló, több mint ezermilliárd forintos fejlesztéseknek köszönhetően a párhuzamosan futó távolsági buszjáratok pedig több viszonylaton csökkenthetők, megszüntethetők.
Június 6-tól egyes vonalszakaszokon a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat, bizonyos viszonylatokon pedig a párhuzamos utakon közlekedő helyközi buszjáratokkal lehet majd utazni. Az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják. Az előírt védőtávolság a buszokon is betartható, hiszen a viszonylatokon közlekedő vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a 10 főt, 11 vonal esetében pedig legfeljebb 2 fő. A regionális közlekedésben alkalmazott ideiglenes járványügyi menetrend az összes vasúti utas 4 százalékát érinti.
A vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kíséri a pótlóbuszok és a párhuzamos útvonalakon közlekedő helyközi buszjáratok utasforgalmát, szükség esetén a megrendelővel közösen felülvizsgálja a menetrendet, és rugalmasan alakítja a biztosított kapacitásokat.
Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át. A regionális közösségi közlekedés egységes menetrendjének kialakítása mellett a későbbiekben bevezethető az egységes és átjárható jegyértékesítési rendszer is.
A járványügyi menetrendi változásokkal érintett vasútvonalak:
Június 6-tól naponta egy vonatpár közlekedik, a többi járat helyett pótlóbuszok járnak a következő szakaszokon:
- Nagyatád–Somogyszob (38-as vasútvonal)
- Villány–Mohács (66-os vasútvonal)
- Balassagyarmat–Ipolytarnóc (78-as vasútvonal)
- Vámosgyörk–Gyöngyös (85-ös vasútvonal)
- Nyékládháza–Tiszaújváros (89-es vasútvonal)
- Kál-Kápolna–Kisújszállás (102-es vasútvonal)
- Fehérgyarmat–Zajta (113-as vasútvonal)
Naponta egy vonatpár közlekedik június 6-tól, a többi vonat utasai a vasúttal párhuzamos útvonalon közlekedő helyközi buszjáratokkal utazhatnak:
- Komárom–Esztergom (4-es vasútvonal)
- Székesfehérvár–Komárom (5-ös vasútvonal)
- Székesfehérvár–Sárbogárd (45-ös vasútvonal)
- Godisa–Komló (47-es vasútvonal)
- Abaújszántó–Hidasnémeti (98-as vasútvonal)
- Karcag–Tiszafüred (103-as vasútvonal)
- Nyíregyháza-Nyírbátor (113-as vasútvonal)
- Mátészalka–Csenger (114-es vasútvonal)
- Mezőhegyes–Újszeged (121-es vasútvonal)
- Mezőhegyes–Battonya (125-ös vasútvonal)
- Szentes–Orosháza (147-es vasútvonal)
Naponta két vonatpár közlekedik, a többi járat helyett pótlóbuszok járnak a következő szakaszokon június 6-tól:
- Gyékényes–Barcs (60-as vasútvonal)
- Mátészalka–Záhony (111-es vasútvonal)
- Nyíregyháza–Vásárosnamény (116-os vasútvonal)
- Szarvas–Mezőhegyes (125-ös vasútvonal)
- Szeghalom–Gyoma (127-es vasútvonal)
- Szeghalom–Püspökladány (128-as vasútvonal)
- Kötegyán–Szeghalom (128-as vasútvonal)
- Szentes–Hódmezővásárhely (130-as vasútvonal)
- Lakitelek–Szolnok (145-ös vasútvonal)
- Kiskunfélegyháza–Szentes (147-es vasútvonal)
Szombathely–Nagykanizsa között három vonatpár esetében másik szerelvénybe kell átszállni Zalaszentiván állomáson (17-es vasútvonal).
Zalaegerszeg–Bajánsenye között valamennyi személyvonat helyett pótlóbuszok közlekednek (25-ös vasútvonal).
A Kisbárapáti–Tab–Siófok szakaszon egyes vonatok rövidebb útvonalon közlekednek, több járat helyett pótlóbuszok indulnak (35-ös vasútvonal).
Dunaújváros–Rétszilas–Simontornya/Cece között naponta három vonatpár közlekedik, két vonatpár utasait Dunaújváros–Cece–Simontornya között viszik pótlóbuszok (43-as vasútvonal).
Nagyoroszi és Balassagyarmat között négy vonatpár marad, a többi vonat utasainak pótlóbuszon utazhatnak ezen a szakaszon (75-ös vasútvonal).
A Vámosgyörk–Újszász–Szolnok vonalon négy vonat helyett jár pótlóbusz Újszász és Jászapáti között (86-os vasútvonal).
A Debrecen–Tiszalök vonalon négy vonatpár jár naponta, pénteken és szombaton további egy, vasárnap további két vonattal kiegészülve. A többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (109-es vasútvonal).
Lakitelekről–Kunszentmártonba napi egy, ellenkező irányba napi két vonat közlekedik. A vasútvonal Lakitelek–Kiskunfélegyháza szakaszán Lakitelek irányába napi két vonat, Kiskunfélegyháza felé napi három vonat, a szakaszon a többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (146-os vasútvonal).
A részletes menetrendeket a vasúttársaság a honlapján és az állomási hirdetményeken teszi közzé.
MÁV Zrt. KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG