BUDAPEST - 2020. április 1-jétől pár viszonylat kivételével a BKK a szombati menetrendet léptette életbe Budapest közösségi közlekedési hálózatán. - Szerencsére ezt az agglomerációs vonalak többségén sikerült megakadályozni, és jól látható hogy mondhatni katasztrófa lett a felelőtlen döntésből. Holnaptól jó pár járatot reggel sűrítenek, de közben magyarázzák a hülyeségüket!
A koronavírus járvány ellenére azok, akik dolgozni járnak, továbbra is a reggel 5-8 óra közötti idősávban mennek dolgozni, legyen szó akár az élelmiszeriparban, kereskedelemben dolgozókról vagy épp a rendőrökről, orvosokról, ápolónőkről és még sorolhatnánk a listát.
Fentiek ellenére a BKK a csökkenő utasszám kezelésére a legegyszerűbb fűnyíróelvet alkalmazta: tanítási szüneti menetrend helyett, szombati menetrend. Igen ám, de pont a reggeli munkába menetel időszakában ez sok vonal esetében több mint 50%-os teljesítménycsökkentést jelent.
Csak pár példa:
- Az 5-ös busz 7-8 perces követés helyett, 15 percenként közlekedik. - 50%-os kapacitás csökkentés.
- A 34-es busz 12 perces követés helyett, 20 percenként közlekedik. - 40%-os kapacitás csökkentés.
- A 101B és 101E buszok a reggeli 6 órási 7-8 perces követés helyett, egyáltalán nem közlekednek. - 7 órakor is 7-8 perces követés helyett, 30 percenként jár! - Több mint 75%-os kapacitás csökkentés a reggeli csúcsidőben.
- A 110-112-es buszok együttes követése 6-7 perc helyett, 12 percenként közlekedik. - Közel 50%-os kapacitás csökkentés.
- A 133-as busz a reggeli csúcsidőben a tanítási szüneti 7-8 perces követés helyett, 20 percenként jár. - Több, mint 50%-os teljesítménycsökkentés.
- Továbbá sok, jellemzően lakótelepek és ipari negyedek gyors elérését segítő járatok teljesen leálltak.
De fontos, hogy az utasok által hétvégén sem használt City-troli most minden nap közlekedik. - Korábban már felvetettük, hogy egy olyan szakmai szervezet, mint a BKK, egyszerűen nem engedélyezhetne olyan járatokat, amik csak politikai kampányfogásként közlekednek.
Sajnos Varga Ivett igazgatónő nem csak a fenti tetteivel bizonyítja, hogy mégsem alkalmas a BKK vezetésére, mert bizonyára szükséges az aláírása a rendkívüli menetrendek bevezetéséhez.
Az igazgatónő próbálja magyarázni bizonyítványát a 30%-os kihasználtsággal, mint nemzetközi gyakorlat. Több helyen említik, hogy nem a jármű kapacitásának 30%-ával, hanem a rendelkezésre álló ülőhelyek 30%-ával kell számolni az maximális utasszámot. - Ezzel teljes mértékben egybehangzik Müller Cecília tisztifőorvos ajánlásával, miszerint a tömegközlekedési járműveken is tartani kell a 1,5 méteres távolságot egymástól az utasoknak.
Nem szükséges nagy matematika hozzá, hogy a városi buszok jellemzően utasaiknak csak kis részét tudják ülőhelyen szállítani, és a BKK vezér által hajszolt érték azt jelenti, hogy buszok és trolibuszok esetében minden ülőhely foglalt lesz, míg a kötött pályás járművek esetében már jelentős számú állóutast is eredményez. - Nem kell hozzá nagy fizikusnak, matematikusnak és biológusnak lenni, hogy ilyen esetben nem tartható az utasok között 1,5 méteres távolság, vagyis a BKK hatályos intézkedése kimondottan erősíti a vírus terjedését!
Szerencsére a Volánbusz által üzemeltetett agglomerációs buszokon jellemzően a legritkább, de mégis hétköznapi menetrend került alkalmazásra, így közlekednek a csak munkanapokon közlekedő járatok, és a csúcs időszakokban a hétvéginél sűrűbb követéssel közlekednek a buszok.
Közegészségügyi oldalról rendkívül szakmaiatlan az is, hogy a BKK jelen helyzetben a metrókat erőlteti. Ezzel szemben el kéne gondolkodni a metróhálózat teljes leállításán, és a teljes vonalhálózaton az egyébként felszabadult buszokkal a pótlás biztosításáról. Bizonyított tény, hogy zárt térben a koronavírus jobban terjed, márpedig a metróhálózat zárt térnek minősül, és mivel a föld alatt van, csak ventilátorokkal biztosítható a szellőztetés, ami tovább növeli a metróhálózaton a fertőzés veszélyét. - Pont emiatt az indok miatt kellett kikapcsolni a buszok fűtését és hűtését is. - Akkor a metrónál ez hogy is van?
Hogy mi történhetett? Vélelmezhetően megállapították, hogy kevés az utas, ezért ritkítani kell. - Ezzel nem is lett volna gond, ha egy valós utasszámokra épülő, szakmailag alátámasztható operatív vagy másképp rendkívüli menetrendet vezet be a BKK. - Ehelyett viszont a legegyszerűbb megoldást választották, a fűnyíróelvet. De abból is a rosszabbikat, mert nem azt mondták, hogy minden vonalon -10-20%/óra, hanem hétvégi menetrend. Ami bizony mint látható, főleg a csúcs időszakokban, különösen reggel egyszerűen alkalmatlan a dolgozók elszállítására.
Mi lett volna még elfogadható? Ha például a törökbálinti járatok év végi menetrendjéhez hasonló menetrendet vezet be a BKK. A törökbálinti járatok év végi menetrendjük szerint a délelőtti órákban jellemzően a tanítási szüneti, délután a hétvégi menetrend szerint közlekednek. Így, a reggeli munkába járásnál megmarad a nagyobb kapacitás, míg délután, mikor már jobban eloszlik az utastömeg, valóban elegendő a hétvégi járatkövetés.
Hogy miért nem ez történt? Mert a legtöbb budapesti járatnál nincs év végi menetrend, és bizony most dolgozni kellett volna rajta. - De úgy tűnik, a lustaság nagy úr!
Bízunk benne, hogyha másképp nem megy, akkor a Kormány nyomására Budapest és a BKK meghozza a megfelelő döntést, és el kell gondolkodni azon, hogy Varga Ivett valóban alkalmas-e a BKK irányítására.