MAGYARORSZÁG, BUDAPEST - Kivételesen csak bízni lehet benne, hogy a Déli pályaudvar és a Nyugati pályaudvar közé tervezett vasúti alagút ugyanúgy csak egy kampány ígéret, mint a kínai hitelből tervezett Budapest-Belgád és a még forrás nélkül tervezett Budapest-Varsó nagy sebességű vasút is. - Ezek, jelenleg pénznyelő, megalomán tervek. Előbb a valós problémákat kell megoldani!

A 4-es metró építéséből megtapasztalhattuk, hogy a legdrágább "móka" alagutakat furkálni, így ezzel csak ott és akkor kell élni, ha az elkerülhetetlenül szükséges. Jelen helyzetben, elengedhetetlennek mondható lehet a csepeli H7-es HÉV Kálvin térig történő hosszabbítása, a Kálvin térig, majd annak összekötése a szentendrei H5-ös HÉV-vel. Tekintve, hogy ez a két HÉV a Budapesten belüli szakaszán jelenleg is 5-7 percenként, mondhatni metró sűrűséggel közlekedik, és az összekötés hatására további utasszám növekedés várható, egyértelműen metró szintű szolgáltatást tud nyújtani, ami indokolja a Boráros tértől a Kálvin tér, Nyugati pályaudvar és Margit-sziget útvonalon tervezett alagút építését.

Fentiekkel ellentétben viszont, az agglomeráció átszállás mentes átjárását biztosító, átmérős nagyvasúti vonalak létrehozásához, és a fejpályaudvarok tehermentesítéséhez nincs szükség alagút fúrásához a Déli pályaudvar és a Nyugati pályaudvar között. Az olyan átmérős vasútvonalakat (pl.: Tatabánya-Budapest-Vác, Százhalombatta-Budapest-Monor), mint amiket a kormányzati terv tartalmaz, nem csak horribilis áron fúrandó alagúttal lehet megvalósítani. A vázolt S-Bahn rendszerű vonalak a körvasút megfelelő felújításával, kapacitásbővítésével lényegesen gazdaságosabban is megvalósíthatók. Különösen akkor jelent ez költség megtakarítást, ha figyelembe vesszük, hogy ezt a fejlesztést az alagút fúrás mellett is megvalósítanák. Szintén a körvasúti megvalósítást támasztja alá az is, hogy ezt lényegesen hamarabb meg lehet valósítani, és hamarabb javítható az agglomerációban élők mindennapjai.

Az előzetes költségbecslések alapján, a Déli pályaudvar és a Nyugati pályaudvar közé tervezett alagút 400 milliárd forintba kerülne. Ekkora összegből többszörösen fel lehet készíteni a körvasutat a megnövekedett forgalomra, sőt új vasúti és villamoskocsik beszerzésére is marad pénz. - Arról nem is beszélve, hogy várhatóan ez az összeg különböző "akadályok" miatt, tanulva a 4-es metró építéséből a többszörösére nőhet.

Természetesen a fentieken kívül értelmes dolgok is bekerültek a tervek közé, mint a HÉV vonalak felújítása, és új HÉV szerelvények beszerzése. Apropó, HÉV szerelvények beszerzése: egyre inkább úgy tűnik, hogy a MÁV-Start szeretné ledobni magáról a BKK gyámkodását, és a HÉV hálózatot inkább a nagyvasútba szeretnék integrálni, mintsem a metróhálózatba. - Ugye, itt kakukktojás lehet a gödöllői HÉV, ami a VEKE kezdeményezésének köszönhetően a 2-es metróba integrálódhat az M2G-HÉV projekt keretein belül. Előzőek előre alá is támasztják azt a víziót, ami kormányhatározatokban megjelent: elsődleges a Déli pályaudvar és a Nyugati pályaudvar közti alagút megépítése, miközben az M5 metróként emlegetett, a csepeli és szentendrei HÉV-ek közé tervezett valós igénnyel bíró alagút megépítése kérdésessé vált, és azokat csak a Kálvin térig építenék meg a Boráros tér felől. - Sőt, ebbe a vonalba bekötnék a kunszentmiklósi 150-es vasútvonalat is, vagyis beigazolódni látszik, hogy a MÁV a HÉV-et a nagyvasútba integrálná, és nem pedig fordítva, hogy a HÉV szerelvényei járnának ki egy-egy településre.

Mindeközben Tarlós István, aki egyébként bejelentette, hogy újra indul Budapest főpolgármesteri székéért, óvódás módjára fenyegetőzik a BKK megszüntetésével. Azok után, hogy első ciklusának elején létrehozta a BKK-t, kezdtek közeledni egymáshoz a szolgáltatók. Ezt követően a következő ciklusa elején megkezdte a leépítését, aminek "áldásos" eredményeit egyre többször érzékeljük: hiányzó vagy hibás utastájékoztatások, összehangolatlan busz és villamosjáratok, leálló fejlesztések, az agglomerációs buszjáratok és HÉV-ek leadása. De ez sem elég, mert bár még meg sem választották harmadszorra, de már most a teljes BKK megszüntetésével fenyegetőzik. Ez hosszútávon azt eredményezheti, hogy a HÉV-eken nem lesz érvényes bizonyos budapesti utazásokra érvényes utazási igazolvány, a Volánbusz pedig bevezetheti a saját viteldíjrendszerét az agglomerációban. - Mindkettőnek az utasok fogják meginni a levét, mert drágulni fog a közösségi közlekedés.

Rossz látni, hogy egy jó irányba elindult fejlesztést, pont annak kitalálója kezd el szétverni. Mindeközben teljes mellbedobással asszisztál az olyan beruházásokhoz, mint a nagyvasúti alagút megépítése, ami pont nem a Főváros érdeke. - Mit lehet mondani? Csak annyit, hogy Tarlós István nem nyerheti meg a választásokat. Aki az önkormányzati választásokon Tarlósra szavaz, az Budapest ellen szavaz!