BUDAPEST - Szakmai oldalról már régóta lehetett hallani a kifogásokat, hogy az eredeti tervek alapján visszaépítésre kerülő Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumba, amit mindenki csak Közlekedési Múzeumként hív, nem fognak beférni a kiállítani kívánt járművek. Úgy tűnik, ez beigazolódni látszik, így a gyakorlatban egy külön közlekedési múzeum jön létre.

Baán László kormánybiztos elmondta, hogy a kormány továbbra is támogatja, hogy a régi épület helyén az 1800-as évek végén megszületett tervekkel egyező épület épüljön a Városligetben, azonban úgy látják, hogy a közlekedési eszközöket valóban csak egy lényegesen nagyobb területen lehet színvonalasan bemutatni.

A döntés egyben azt is jelenti, hogy nincs szükség a régi épület alá 4 szintnyi földalatti területet kialakítani, így minden bizonnyal jelentősen csökken az épület régi tervek szerinti újjáépítésének 15 milliárdos költsége is. - Bebizonyosodott, hogy a föld alatti szintek nem tették volna lehetővé a járművek színvonalas bemutatását.

A döntés azt is jelenti, hogy a Városligetben egy önálló Műszaki Múzeum jön létre, ahol bemutatásra kerülhet a magyar innováció és a magyar feltalálók történetét bemutató kiállítás, míg egy új, lehetőleg vasúti és villamos kapcsolattal is rendelkező területen kerül kialakításra egy önálló Közlekedési Múzeum.

Az új, önálló Közlekedési Múzeum helyét még keresik, de több helyszín is szóba került:

  • Az Északi Járműjavító területe,
  • a volt Józsefvárosi pályaudvar területe és
  • egy Déli vagy a Nyugati pályaudvar környéki terület, de
  • felmerült a Vasúttörténeti Múzeum területe is.

A cél az, hogy jelenleg rozsdaövezetként funkcionáló területen tudják kiállítani a sokszor 100 évnél idősebb buszokat, villamosokat oly módon, hogy azok akár el is hagyhassák a múzeum területét. Minden bizonnyal a nosztalgia buszok és villamosok is az új területre, egy helyre költözhetnek ezután.