BUDAPEST - Újra elővették a Budapestet észak-déli irányban átszelő metró tervét. Legalábbis, a megvalósíthatósági tanulmányra írták ki a pályázatot, de a tervek komolyak. Az első szakasz, akár 100 milliárd forintból megvalósítható, és teljes városrészek élete javulhat. Jelentősen átalakulnának a H6-os és H7-es HÉV-ek, a H5-öshöz még nem nyúlnának.

Az előzetes várakozások szerint, egy olyan megoldás várható, aminek következtében a H7-es jelzésű csepeli HÉV-et hosszabbítanák meg a föld alatt egészen a Kálvin térig. - Ez lenne, az 5-ös metró első szakasza.

A H6-os jelzésű ráckevei HÉV-et pedig kettévágnák. Budapesten belüli szakaszát nagy valószínűség szerint, a 2-es villamos veszi át, esetleg új útvonalon, Soroksár és Erzsébet belső területeit is jobban feltárva, míg agglomerációs szakaszát a MÁV vasúti hálózatába integrálnák. A módosításokkal mindkét terület jól járna: A belső területekről közvetlen eljutást biztosítana a 2-es villamos a Belvárosig, míg az agglomerációs szakaszról Ferencváros, majd Kőbánya-Kispest vagy a Keleti pályaudvar felé tudnak továbbközlekedni a szerelvények.

A beruházást kis mértékben drágítja, hogy a Kálvin téri állomást csak a 4-es és 3-as vonalak alá lehet elhelyezni, tehát egészen 34 méter mélységig kell lemenniük a szerelvényeknek.

Dorner Lajos, a VEKE elnöke elmondta:

Hatvanéves elmaradást lehet behozni a csepeli HÉV föld alá vitelével. A teljes 5-ös metróról egyelőre korai beszélni, annyira drága és hosszas beruházás, de ha épül valami Dél-Pesten, Csepelen, akkor azt érdemes úgy csinálni, hogy később, ha lesz rá fedezet és szándék, része lehessen egy sokkal nagyobb közlekedési hálózatnak.

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) kommunikációs igazgatója hozzátette:

A megvalósíthatósági tanulmány többféle lehetséges üzemmódi és nyomvonal­ változatot vizsgál. Arról szól majd, hogy miként lehet a budapesti hálózatba integrálni a cse­pe­li és a ráckevei HÉV-et. Hogy mindez mennyibe kerülhet, az is a tanulmányból derül majd ki. Az építkezés az engedélyek megszerzése után legkorábban 2019-ben kezdőd­het el.