BUDAPEST - A fővárosi közgyűlés elfogadta azt a határozati javaslatot, ami szerint a főváros felmondja az NFM-mel megkötött megállapodást, az agglomerációs buszjáratok közlekedtetését illetően. Ennek megfelelően, a szerződést 30 napos felmondási határidővel február 29-én mondja fel a Főváros, így március 31-éig él a szerződés. Ezt követően, az állam válik megrendelővé.

Az információk szerint, a HÉV vonalak üzemeltetését a MÁV-ra bíznák, míg az autóbuszos közlekedést a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), a Volánbusztól közvetlenül rendelné meg. Ezzel a lépéssel Budapest mentesül az agglomerációs közlekedés veszteségeinek fedezése alól. Budapest azért sürgeti a szerződés felmondását, mivel 2016-ra vonatkozó szerződését, ennek figyelembe vételével kell elkészítenie.

A szerződés felmondása 10 busszal érintett települést érint: Budakeszi, Budaörs, Diósd, Törökbálint, Szigetszentmiklós, Gyál, Pécel, Remeteszőlős, Nagykovácsi, Solymár. Ezeken a településeken mintegy 57 buszvonallal van jelen a BKK, és mintegy 1,5-2 milliárd forint vesztesége keletkezett a Fővárosnak. A tervek szerint, a jövőben az NFM közvetlenül rendeli meg a szolgáltatást a Volánbusztól, és nevetve kifizeti a keletkező veszteséget.

A HÉV-ek tekintetében azért támogatja az NFM az átvételt, és a MÁV hálózatba történő integrálást, mert Budapest az uniós forrásokból egyetlent fillért sem költött a HÉV vonalak felújítására. Ezzel ellentétben viszont, ha a MÁV kötelékébe kerül az üzem, akkor minden bizonnyal megindulhat a HÉV-ek felújítása is, sőt a MÁV még könnyebben is juthat uniós forrásokhoz.

Egyes informátorok szerint ugyanakkor nem olyan biztos, hogy az átállás ilyen egyszerűen megy végbe. Bizonyos információk szerint, a HÉV vonalakon jelentős ritkítás várható, mint ahogy a buszágazatban is előfordulhat, hogy bizonyos ma 20-30 percenkénti járatokat a Volánbusz csak óránként fog közlekedtetni.

Kérdés továbbá, hogy a MÁV és a Volánbusz szakmailag alkalmas-e egyáltalán arra, hogy vonatokat közlekedtessen adott esetben 4 percenkénti követéssel, mint ahogy az is kérdéses, hogy a Volánbusz képes-e percenkénti buszközlekedés fenntartására, mint például a budaörsi járatok!? Pletykák szerint felmerült már az is, hogy a budaörsi és törökbálinti buszok a többi Volánbusz járathoz hasonlóan, az Etele téri oldalra érkezzenek, amivel jelentős menetidő növekedéssel tudnának utazni a környék utasai.

Döntés és konkrét terv még nincs, várjuk a tényeket!