BUDAPEST - Tarlós István már korábban is hangot adott annak a véleményének, hogy nem tartja jogosnak a 65 éven felülieknek az ingyenes utazási lehetőségét. Ahogy pénteki budapesti sajtótájékoztatóján fogalmazott: Megkérdőjelezhető, hogy teljesen díjmentes a 65 év felettiek utazása. Hozzátette: Ő maga is 65 év feletti, ám a kenyeret és a tejet sem kapják ingyen.

Hiába Budapest feladata a budapesti helyi közösségi közlekedés fenntartása, a kedvezményrendszer jelentős részéről nem annak fenntartója, hanem országos rendeletek határoznak. Emiatt, Tarlós István a kormány és a parlament egyetértése nélkül, nehezen dönthet a kedvezmény megszüntetéséről, de azt jelezte: a 6 éven aluli gyermekek díjmentes utazását biztosan nem szüntetné meg.

Mint ismeretes, az ingyenes utazás lehetőségét az Antall-kormány vezette be, de akkor még csak a 70 éven felüliek utazhattak ingyen. Erre tett rá Horn Gyula kormánya, aki már kampányában ígérte, hogy ezt a korhatárt 65 évre csökkentik le, amit 1997-ben be is vezettek.

Az Európai Unió legtöbb országában adnak kedvezményt a nyugdíjasok számára, de ingyenesen csak két országban utazhatnak: Magyarországon és Írországban. A legtöbb országban, 50%-os vagy az alatti kedvezményt biztosító utazási igazolvánnyal utazhatnak a nyugdíjasok, és sok esetben a kedvezményre jogosító kártyát évi 5-50 euro (1500-15000Ft) közötti kártyát előre meg kell vásárolniuk, ami 1 évig jogosít fel kedvezményes utazásra.

A közösségi közlekedésnek nem szociális juttatásnak kéne lenni a nyugdíjasok számára, mivel ugyanannyi, uram bocsá' sok esetben több helyet foglalnak egy járművön, mint az a személy, aki megvásárolja a teljes árú jegyét, bérletét. Nem igaz, az a hozzáállás sem, hogy a nyugdíjasok ingyenes szállítása nem jelent többlet költséget a szolgáltatók számára: vagy sűrűbben vagy nagyobb kapacitású járműveket kell közlekedtetni, tehát valós a társaságok többlet költsége.

Egy, az Európai Unióban általános kedvezményrendszert szükséges kidolgozni: a nyugdíjasok egységesen 50%-os kedvezménnyel vehessék igénybe a helyi és helyközi közlekedés járműveit is, így kellő kedvezményben részesülnek, és összhangban van az EU normáival is. Jelenleg, a többi utas fizeti meg az ingyen utazók utazási díját is, de természetesen ezzel együtt kell megszüntetni a MÁK-, SINOSZ- és egyéb testületek ingyenes utazásra jogosító kártyáit is!

A kérdés csak az: Mikor meri végre felvállalni egy politikai erő? Már azzal jelentős megtakarítást lehetne elérni, ha az ingyenes utazás lehetőségét korlátoznák oly módon, hogy azt, a reggeli csúcsidőszakban nem lehet igénybe venni. Természetesen a korrektség jegyében, az ingyenes utazás lehetőségének megszűnésével párhuzamosan, helyközi közlekedésben biztosítani lenne szükséges a korlátlan számú 50%-os kedvezményt a helyközi közlekedésben!