DEBRECEN - 13 éve Debrecen büszkén vállalta, hogy az első magyar város, ahol csak valódi alacsonypadlós buszok közlekednek. Most azonban ezeknek a buszoknak egy részét utas komfort szempontjából sokkal rosszabb, részben alacsonypadlós low-entry buszokra cserélték.
Miközben a teljesen alacsonypadlós buszok esetében az ülések döntő többsége a padlószinten található, csak a kerékjárati íveknél és esetleg a motorsátornál lévők találhatók dobogón, esetleg 1-2 lépcsőfok magasságában, addig egy low entry, azaz alacsony belépésű busz esetében lényegesen több ülés kerül eleve dobogóra, de ami nagyobb gond, hogy a második ajtótól hátrafelé egy belső lépcsőn keresztül hátul nem, hogy normál városi padlómagasságú járművel találkozunk, hanem egyes turista busz magasságát is megszégyenítő magasságokkal találjuk szembe magunkat.
Nincs ez másképp, az Inter Tan-Ker által Mercedes alvázra gyártott buszok esetében sem: Ha valaki a hátsó ajtón szeretne felszállni, akkor 4 lépcsőfokot kell megmásznia, és ehhez jön hozzá még egy fok, mivel a magaspadlós részen is ezen felül még dobogón is vannak az ülések. Ez a kialakítás már önmagában csökkenti az utascsere sebességét is, amit tovább tetéz, hogy a hátsó ajtó csak egy egy szárnyú ajtó, ami pluszban csökkenti az utascsere sebességét. - Több lépcsőfok található benne, mint egy mainak nem nevezhető Ikarus 415-ös esetében.
A cserét részben azzal indokolták, hogy így a korábbi Euro 5-ös buszok helyett, Euro 6-os buszok közlekedhetnek, aminek környezetvédelmi előnyei hamar szerte foszlanak, ha a lassabb utascsere miatt, a buszok több időt töltenek a megállóban, és ezzel még a menetidő is nő, és esetleg még több buszra is szükség lesz. A másik oka a cserének, hogy a 13 éves buszokkal egyre több a probléma, tehát a csere végülis időszerű volt, csak a csere alanya a kérdéses.
A Reformok érkezését be is árnyékolja a dolog, miszerint Debrecennek debreceni buszok járnak, de érezve az általuk nyújtott szolgáltatási színvonal csökkenését, a pályázat eleve kikötötte, hogy csak 30 darab autóbusz lehet low-entry kialakítású, csak részben alacsonypadlós busz, ám ezt az Inter Tan-Ker mindjárt az első adag beszerzésénél ki is merítette.
Ugyanakkor üdvözölendő, hogy az új pályázat 2 évre széthúzta az új buszok beszerzését, ami üzemeltetés szempontjából nagy könnyebbséget fog jelenteni a szolgáltatónak. Viszont született egy negatív döntés is: a korábbi homogén flotta helyett, már eleve tervszerűen is egy sokkal heterogénebb flotta fog rendelkezésre állni, ami a szervizelésnél okozhat gondot. A most forgalomba álló Reformok és csuklós Connectok mellett szóló Connectok és eCitarok is meg fognak jelenni a városban.
Mercedes-ITK Reform: hátsó ajtó (forrás: IHO)
Nincs baj a Reformokkal, ha azok az elővárosokban magaspadlós buszokat váltanak ki, de városi forgalomban, különösen, ha az utasok korábban már megszokták a teljesen alacsonypadlós kialakítást, akkor jogos felháborodás fogadhatja az új jövevényeket.