BUDAPEST - Már a látványtervek is készülnek a budai fonódó villamoshálózat új déli ágának előkészítéséhez kapcsolódóan. Az új szakasz a Gellért tértől a rakpart mentén kiépítve a Dombóvári útig fog tartani, és 7-8 percenként fognak a villamosok közlekedni az új szakaszon.
A teljesen új, 2,8km hosszú villamospálya a Gellért tértől a Műegyetem rakparton át a Rákóczi hídig, majd bekanyarodva a Dombóvári úton a Budafoki útig tart, és a kiépítésével egy időben jelentősen csökken a burkolt területek nagysága, kevesebb autós sáv és parkoló lesz, ugyanakkor új kerékpárút, sétány és füves terület kerül kialakításra. A villamos útvonala jelentős részén, 1,6km-en füvesített pályán fog közlekedni. - Vitézy Dávid a tájékoztatón elmondta, hogy a lakossági felmérés a tömegközlekedés, gyalogos, kerékpáros közlekedés előnyben részesítését helyezte a prioritások elejére, az autós forgalommal szemben.
A villamosoknak 7 pár megálló kerül kiépítésre, melyek mindegyike akadálymentesítve lesz. Az új megállók a következők: Szent Gellért tér (a rakparton), Bertalan Lajos utca, Petőfi híd, Magyar tudósok körútja, Pázmány Péter sétány, Nádorkert vasútállomás, Budafoki út.
Az új szakaszon két, egyenként 15-15 percenként, együttesen 7-8 percenként közlekedő villamos fog közlekedni, melyek egyelőre 18-as és 48-as munkaszámon szerepelnek a terveken. A 18-as villamos a Gellért tértől a 19-es villamos vonalán át Óbudáig, míg a 48-as villamos a Gellért tértől a 47-es és 49-es villamosok vonalán át a Deák Ferenc térig fog közlekedni. Várhatóan a 18-as vonalon akadálymentes szerelvények, míg a Szabadság híd fizikai adottságai miatt közel 50 éves Ganz ICS szerelvényekkel fog közlekedni, ha csak nem sikerül a német használt villamos beszerzés addig.
A vágányok építése az ütemterv szerint 2022 negyedik negyedévében kezdődik, és 2024 második negyedévében fejeződnek be. Az építkezések hatására teljesen új képet kaphat a budai rakpart déli szakasza, ami az építéseknek köszönhetően a mainál egy sokkal élhetőbb területté válik.
Vitézy elmondta, hogy az építkezéshez kapcsolódóan összesen 196 fát vágnak ki, de ebből csak 91-et szükséges az építkezés miatt kivágni. 105 fát növényegészségügyi vagy biztonsági okból szükséges kivágni. Felhívta rá ugyanakkor a figyelmet, hogy a 196 kivágott fa helyett, 200-at ültetnek, valamint további 4600 négyzetméternyi cserjét telepítenek és 12600 négyzetméternyi gyepes terület kerül kialakításra a villamosvágányok közti 10400 négyzetméter füves területen felül.