SZEGED-HÓDMEZŐVÁSÁRHELY - 2021. november 29-én 3:31-kor indul az első tramtrain Hódmezővásárhelyről és 4:38-kor Szegedről Hódmezővásárhelyre. A vonat-villamosok április közepéig ingyenesen igénybe vehetők, és a végleges menetrendjüket három lépcsőben kapják meg.
A tram-train Szegeden a mai óránkénti 1-es villamos helyett fog közlekedni a Szedeg és Szeged-Rókus vasútállomások között, ahol egy összekötővágányon keresztül halad fel a nagyvasúti pályára, és Algyő érintésével közlekedik Hódmezővásárhely Népkert vasútállomásig a nagy vonatokkal közös pályán, itt viszont szintén egy összekötővágányon át éri el a Hódmezővásárhely belső területein újonnan kiépített villamospályát, és azon keresztül, a belvárost is feltárva közlekedik a Hódmezővásárhely vasútállomás mellett kialakított villamosvégállomásig.
A tram-trainek Szeged és Hódmezővásárhely belső területein, a villamoshálózati részeken felső vezetékről elektromos meghajtással közlekednek, míg a Szeged (Rókus) és Hódmezővásárhely Népkert vasútállomások között a nyílt vonalon dízelmeghajtással közlekednek.
Menetrend
November 29-december 31-ig a teljes üzemidőben 60 perces követéssel közlekednek.
Január 1-től március 14-ig a reggeli és délutáni csúcsidőszakban 20 percenként, csúcsidőn kívül 30 percenként közlekedik.
Március 15-től a csúcsidei követés 10 percre csökken.
A fokozatos sűrítés mögött a hadra fogható szerelvények száma áll, mivel jelenleg még nem áll rendelkezésre az összes szerelvény.
A nappali üzem mellett csütörtökön, pénteken és szombaton az éjszakai órákban is közlekedni fognak a szerelvények Szeged és Hódmezővásárhely között.
Menetidő
Lázár János elmondta, hogy akkor tud sikeresen tekinteni a projektre, ha a tram-train menetidőben is versenyképes lesz a korábbi busz és vonathálózat nyújtotta szolgáltatással. Az bizonyos, hogy a kezdeti tesztidőszakban jelentősebb tartalék menetidővel fognak közlekedni a vasvillák, így a végleges menetidő várhatóan 5 perccel lesz kevesebb a tesztüzem menetidejénél.
A menetidők tekintetében már előre viták alakultak ki, mivel az első ránézésre nem kevesebb, mint a korábbi buszok menetideje. Ugyanakkor a tram-trainnél jellemzően a két végállomás közötti menetidőt vették figyelembe, és nem a két központ közötti menetidőt, tekintve a tram-train szerelvényei mindkét települést szinte teljesen átszelik. Így viszont a két város központja közötti utazási idő az első időszakban 40 perc lesz, ami várhatóan már januártól 35 percre csökken.
Figyelembe véve a sokkal több és jobb közvetlen kapcsolatot, azt, hogy a buszok sok esetben a dugóban araszolnak, miközben a villamosok elkülönített pályán haladhatnak, meg sem kérdőjelezhető a vonat-villamosok időelőnye.
Viteldíjak
A tram-trainek által nyújtott szolgáltatás 2022. április 15-éig a teljes útvonalon ingyenes.
A későbbi viteldíjak pontos kidolgozása még folyamatban van, egyeztetés alatt állnak a SzKT képviselőivel a közös viteldíjrendszer kidolgozásán, de az bizonyos, hogy a teljes útra szóló menetjegy 465 forintba, míg a Hódmezővásárhelyen belül érvényes menetjegy 250Ft-ba fog kerülni.