Hírek

Már a rendőrség nyomoz a Rigó után

Nyomtatás

BUDAPEST - Már a rendőrség nyomoz a BKK e-jegyrendszerének bedőlése miatt, tekintve a Főváros eddig összesen 10 milliárd forintot bukott az ügyön, ami még tovább nőhet. Összehasonlításul: Ezért az összegért, akár 125 darab új, alacsony padlós, nyugati márkájú autóbuszt is vásárolhatott volna a Főváros. Ugyanakkor a Rigó miatti veszteség még tovább is dagadhat. - A rendőrség keresi a felelősöket.

A Rigó néven elhíresült, budapesti közösségi közlekedés elektronikus jegyrendszerének kiépítésére 6 évvel ezelőtt kötött szerződés a BKK-n keresztül a Főváros a német Scheidt&Bachmann-nal. Mint ismeretes a kiépítés addig jutott el, hogy pár autóbuszba bekerültek a Rigó érvényesítők, pár HÉV állomáson, többek között a H5-ös HÉV Batthyány téri végállomásán is megjelentek a Rigók, illetve több beléptető kaput is teszteltek a Corvin-negyed metróállomáson, majd végül a legideálisabbnak ítélt kapuk megjelentek a Deák téri állomáson is. - Az eszközök jelenleg is megtalálhatók a járműveken és az állomásokon, de a korábbi belső BKK-s tesztelést is felfüggesztették, így azok teljes mértékben használhatatlanok, sőt a BKK-s és BKV-s dolgozóktól is visszavették a már kiosztott Rigó-kártyákat is.

Már a kiépítés elején látszódott, hogy gond van a kiépítés sebességével, így egyre feszültebb hangulat alakult ki a magyar forgalomszervező és a német cég között, így a szerződést 2018 novemberében felmondta a BKK, azóta kölcsönösen több milliárd forintot követelnek egymástól a felek, így a rendőrségnek nyomozást kellett indítania az ügyben. A Rigó botrányba bukott bele Dabóczi Kálmán korábbi BKK-vezérigazgató is.

Az új városvezetés egy részletes összefoglalót készíttetett a Rigó-ügyről, amiben megállapodást nyert, hogy a BKK eddig 7,6 milliárd forintot fizetett ki a németeknek, de azok még így is 6,7 milliárdot követelnek, mivel elmondásuk szerint "rengeteg" szoftvert, beléptető kaput és egyéb infrastruktúrát leszállított, aminek ellenértékét a BKK még nem fizette meg. A BKK szerint viszont sok eszközt visszaküldtek tesztelésre, amiket a mai napig nem kaptak vissza, így azok ellenértékét követelik vissza a németektől.

Peres eljárás ugyan még nincs az ügyben, de a rendőrségi nyomozás elindult. - Adott hírt a BKK. Elmondták, hogyha a Scheidt&Bachmann bíróságra viszi az ügyet, akkor a 10 milliárd forintos kár tovább dagadhat. 

A BKK elmondta, hogy egy teljesen új alapokra helyezett e-jegyrendszeren kezdtek dolgozni, ami bankkártyával, mobiltelefonnal, elektronikus személyigazolvánnyal és akár a MaaS (Mobility as a Sercvice)-típusú csomagokkal is használható, és ezt a rendszert más szolgáltatásokra, mint például a BUBI-ra vagy autómegosztásra is szeretnék kiterjeszteni.