Hírek

Két jelentkező van az új HÉV-ek szállítására

Nyomtatás

BUDAPEST ÉS KÖRNYÉKE - Örömteli hírt jelentett be Vitézy Dávid, miszerint a H5-ös szentendrei, H6-os ráckevei és H7-es csepeli HÉV vonalakra kiírt közbeszerzési pályázatra két gyártó, az Alstom és a Stadler pályázott. A hír azért is örömteli, mivel nem részleges, hanem teljes járműcsere valósul meg az érintett vonalakon! - A H8-as és H9-es vonalakról az M2 metróval való összekötés miatt, később születik döntés.

 A Kormány döntésének megfelelően a Budapest Fejlesztési Központ és a MÁV-HÉV idén ősszel írta ki azt a járműtendert, amivel a H5-ös, H6-os és H7-es vonalak teljes járműparkja lecserélhető. A beszerzésnek köszönhetően 42 darab, 120 méteres szerelvény érkezik, amit további 12 opciós kocsi követhet 6 éven belül.

A 42 szerelvény elegendő arra, hogy a felsorolt vonalakon valamennyi szerelvényt alacsonypadlós, klimatizált szerelvény váltsa le. A 12 opciós szerelvény a leendő "5-ös metró"-hoz szükséges, amikor is a Duna alatt összekötésre kerülnek a dél-pesti vonalak a szentendrei vonallal. - Egyre biztosabbnak tűnik, hogy a HÉV vonalakon vagy a 2-es és 4-es metrókat gyártó Alstom szerelvényei vagy a MÁV-nál már rendkívül megkedvelt Stadler vonatok fognak közlekedni. - Ez utóbbi azért érdekes, mivel vannak közös szálak a mai Stadler és a jelenlegi HÉV-eink, leginkább az MX szerelvények között, mivel a LEW gyár területét a rendszerváltást követően a Stadler vásárolta meg.

Vitézy Dávid szerint, ez a beszerzés az elmúlt 40 év legjelentősebb budapesti közösségi közlekedési jármű beszerzése. Az új szerelvények épp annyira fogják szolgálni a budapestieket, mint az agglomerációból érkezőket.

Az új vonatok az átlagosan 44 éves magyar, de LEW elektronikával szerelt MIX és a teljes mértékben LEW gyártmányú MX és MXa magaspadlós szerelvényeket fogják váltani.


Látványterv!

Felmerült kérdésként, hogy ha az akadálymentesítés miatt mindenképp szükséges a peronok átépítése SK+55cm-re, akkor miért nem a metróval megegyező peronmagasság kerül kiépítésre, magaspadlós járművek beszerzése mellett. Így, azok egyrészt olcsóbbak lennének, másrészt pedig tágasabb lenne az utasterük, több hely állna benne rendelkezésre az utasok számára. A válasz vélhetően abban rejlik, hogy a tervek között szerepel a HÉV hálózatba bekötni az esztergomi és kunszentmiklós-tassi vasútvonal bekötése, ahol az SK+55cm került már kiépítésre.

A járművek specifikációja úgy került megalkotásra, hogy azok a leendő 5-ös metróként is helyt tudjanak állni. A járműveknek és a majdan felújításra kerülő pályának is alkalmasnak kell lennie a 100km/h-s sebességre. - Most hivatalosan a HÉV-ek 70, illetve 80km/h-val haladhatnának, ha a pálya állapota ezt megengedné. A szerelvények 120 méter hosszúak lehetnek, 700 utast kell tudniuk egy időben szállítani, és alkalmasnak kell lenniük kerékpárok és legalább 4 fő kerekesszékes utas szállítására is. A gyors utascsere érdekében, 14 ajtóval kell rendelkezniük oldalanként.

A tender sikeres lebonyolítása esetén az új vonatok 2023 és 2025 között állhatnak forgalomba, biztosítva a H5-ös, H6-os és H7-es hévek vonalán a teljes járműcserét.