BUDAPEST - Egyetértés mutatkozik a fideszes kormány és az ellenzéki fővárosi vezetés között abban, hogy a sokszor mondhatni, hogy gigantikus méretű szállodahajóknak semmi keresnivalójuk a Szabadság híd és Margit híd közötti belvárosi szakaszon. - Ez egyébként teljesen ellentétes az európai gyakorlattal is. Csak van ellenérdekelt is a kitelepítésben: a Mahart Passnave.
Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere arról beszélt, hogy a nagy nemzetközi turista hajók kikötőjét a jelenlegi belvárosi szakasztól délebbre, a Bálna melletti partszakaszra költöztetnék. Ez teljes mértékben megegyezik a kormány által fenntartott Magyar Turisztikai Ügynökség által képviselt állásponttal, mivel a Turisztikai Ügynökség épp azt vizsgálja, hogy miként tudnák a Bálnát a szállodahajókkal érkező turisták központjává alakítani.
A jelenlegi fővárosi vezetés részéről alap cél, hogy a többi európai országhoz hasonlóan a folyóparti területeket nyüzsgő közösségi térré alakítsák, amibe a szállodahajók jelenléte egyáltalán nem fér bele. Ugyanakkor tisztában vannak vele, hogy a turistahajóknak nagyon sok városnézőt köszönhet a Főváros, ezért azokat nem szeretnék teljesen kitiltani, és cél, hogy a belvárostól ne túl messze kerüljön kialakításra a fogadásukra kialakításra kerülő dokk, ezért a jelenleg kihasználatlan Bálna melletti partszakasz teljesen ideális helyszín.
A kis sétahajókhoz képest gigantikus méretű szállodahajó,
melyekből sokszor 3-4 is várakozik a belvárosi szakaszon.
A tervet illetően, hogy a Szabadság híd és a Margit híd közötti szakaszon ne köthessenek ki szállodahajók, kormány és ellenzéki oldal egyetért, ugyanakkor a Mahart Passnave-nek hosszú távú, sok esetben az évtized végéig szóló területhasználati szerződései és engedélyi vannak, ami akadályozza a belvárosi partszakasz tehermentesítését, felszabadítását. Ezek felmondására a Főváros egyoldalúan nem jogosult, azt felmondani nincs lehetősége.