SZÉKESFEHÉRVÁR - Bemutatták a magyar Széles Gábor-féle Ikarus és a kínai CRRC koprodukciójában készült új elektromos Ikarus autóbuszt. A gyártás folyamatában a kínaiak adják az önjáró vázat motorral és akkumulátorral, a magyarok pedig felöltöztetik Székesfehérváron a csontvázat. Az ügylet mindkét félnek előnyös lehet, más-más okokból...

Ugyan az Ikarust próbálják bemutatni, hogy az országban az első gyár, aki képest sorozatban elektromos buszokat gyártani, de ez nem igaz, tekintve a BYD a komáromi gyárában szintén hasonló szinten képes sorozatgyártásban gyártani az elektromos buszokat. - Ha jobban megnézzük, a két busztípus pont egyformán tekinthető magyarnak vagy kínainak, és felépítésük tekintetében is sok azonosság van. Mindkét busz esetében hátrány, hogy a második ajtót egészen hátra tolták a második tengely elé, ami utasáramlásilag nem a legjobb döntés. E tekintetben, az a gyártó jöhet ki jól, amelyik előbb tudja hozzávetőlegesen középre szerkeszteni a második ajtót a három ajtós kivitelek tekintetében.

Az új Ikarus egyébként egy töltéssel, 200-250km-t tud megtenni, ami átlagos városi felhasználás mellett ideális, és ez jelzi is, hogy a BYD-hoz hasonlóan nem a végállomási gyors töltéseket, hanem az éjszakai hosszú távú töltéseket preferálják. - Ez, mindenképp pozitívum, mert a napközbeni gyors töltések rendkívüli mód csökkentik az akkumulátorok élettartamát.

Az elektromos Ikarusok IKARUS-CRRC logóval kerülnek az utakra, ami mint ahogy a bevezetőben is írtuk, mindkét fél számára előnyös: Az Ikarus hozzájutott egy már kifejlesztett típushoz, vagyis nem kell költenie kutatás-fejlesztésre, de a kínaiak is jól jártak, mivel Európában a mai napig rendkívül jól cseng az Ikarus név, és Ikarusként könnyebben eladható az autóbusz Európában, mint CRRC-ként. - Persze ehhez bizonyítani kell, hogy ez valóban az Európában is "híres" 200-as típuscsalád minőségét hozza.

Technikailag az új 12 méter hosszú, szóló csemete 160kW-os, azaz 218 lóerős motorral rendelkezik. A motor váltó közbeiktatása nélkül, egy kardántengellyel közvetlenül hajtja meg a busz hátsó kerekeit, köszönhetően az elektromos motor előnyeinek, hogy az már 0 fordulattól képes leadni maximális nyomatékát. Az elektromos áram ellátásáról lítium-vas-foszfát akkumulátor gondoskodik, végsebessége 80km/h-ban van limitálva, megengedett legnagyobb össztömege 18t.