MOSZKVA, OROSZORSZÁG - Szerencsére egyre inkább terjednek az elektromos buszok, melyeknek több fajtája is van. Az oroszoknak Moszkvában sikerült megmutatni, hogy miként ne üzemeltessünk elektromos buszokat, de az ügy plusz pikantériája, hogy ők érthetetlen módon az amúgy is környezetbarát trolibuszokat akarják az elektromos buszokkal kiváltani. - Agyrém!

Úgy tűnik, megbukni látszik a moszkvai elektromos buszpark. Jelenleg 18 működőképest pédánnyal rendelkeznek, de mára napi szintű problémává vált, hogy a buszok menet közben a vonalon merülnek le, majd azokat az éj leple alatt vontatnak vissza a telephelyre feltölteni.

Érdemes ugyanakkor tudni, hogy tisztán elektromos hajtású autóbuszokból jelenleg három fajta érhető el a piacon:

  • Nagy ható távolságú elektromos buszok, amik akár 200-300km-t is képesek megtenni egyetlen töltéssel. Ezek a buszok kibírnak egy teljes napot egy töltéssel. Ebben a szegmensben jelenleg világelső a Magyarországon is többször tesztelt BYD. - E buszok akkumulátorának várható élettartama 15+ év. Hátránya, hogy méretes pakkot kénytelenek cipelni.
  • A kis hatótávolságú, de rendkívül gyorsan tölthető, jellemzően szuper-kondenzátoros buszok. Ezek a buszok egy töltéssel max. 10-15km-t tudnak megtenni, viszont egy rövid utascsere alatt is teljesen feltölthetők, 20-30mp alatt. - Előnye, hogy akkora a befogadóképessége, mint egy trolibusznak.
  • Közepes hatótávolságú elektromos buszok: Ezekben normál akkumulátor van, de kisebb mennyiségben mint a nagy hatótávolságú elektromos buszok esetében. Kevesebb terhet cipel, de jellemzően egy nap többször is újra kell tölteni. Tervezetten gyorstöltéssel, hogy az a végállomáson végrehajtható legyen. - Az akkumulátorainak várható élettartama 5-8 év.

Jól látható, hogy az Oroszországban alkalmazott megoldás egy köztes megoldás, ami működhetne is. Azonban a rossz állapotú orosz elektromos hálózatról kiderült, hogy alkalmatlan az elektromos buszok gyorstöltésére. Így, végállomásról-végállomásra egyre kisebb tartalékkal tudnak csak elindulni, így a nap végére előfordulhat az, hogy nem marad kellő tartalék, de ez nem a technológia hibája.

Külön mutatja a szakmai hozzá nem értést, hogy az elektromos buszokkal nem a környezetszennyező dízeleket szeretnék kiváltani, hanem első körben a trolibuszokat.

A kudarcok minden bizonnyal nem vetnek túl jó fényt a további elektromos buszok beszerzésére vonatkozóan sem, pedig nem a buszokkal van a gond.