MAGYARORSZÁG - Miközben Budapesten abszolút nem a budapestiek érdekét célzó nagyvasúti alagútra akarja rákényszeríteni a Kormány Budapestet, addig a keleti végeken az egyik vasútvonalon a futók lekörözik a vonatot, míg egy másik vonalon pedig a vonalbezárás (sicc: pótlás) lebeg a vasútvonal feje felett!

A budapesti nagyvasúti alagút feladata az lenne, hogy részben átjárható legyen az agglomeráció, másrészt pedig, hogy a fejpályaudvarokat tehermentesítse. Ez, azonban lényegesen olcsóbban, a körvasútsor fejlesztésével is elérhető. - Erre az alagútra a nem várható költségek nélkül is 400 milliárd forintot kívánnak elkölteni.

Mindeközben viszont a Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter kijelentette, hogy a Debrecen-Mátészalka vonal felújítására az elkövetkező időn belül nem lesz pénz. Ezen a pályaszakaszon a vonatok több helyen is 20-40km/h sebességgel közlekednek, miközben az ország második legnagyobb városáról, és annak agglomerációjáról beszélünk.

A MÁV-Start honlapján jelent meg, hogy a vasúttársaság autóbuszos üzemeltetőt keres a 113-as (Nyíregyháza–Nyírbátor) és a 114-es (Mátészalka–Csenger) vasútvonalak üzemeltetésére, pótlására, vagy mondjuk ki: burkolt vasútvonal bezárás történik. Az egy másik kérdés, hogy ezt burkoltan nem bezárásnak, hanem pótlásnak nevezzük. Itt egyébként szintén olyan rosszak a pályaállapotok, hogy a vonatok több helyen is csak 20km/h-val közlekedhetnek, így a busszal azonos menetidővel tudják teljesíteni az utat.

Ugyanakkor szánalom a pályavasút részéről, hogy csak és kizárólag uniós, pályázati pénzekből kívánják a pályát fenntartani. A 80km/h-s sebesség elérése nem egy teljesíthetetlen feladat. Ilyen állapotra a pályavasútnak a saját eszközeivel is járhatóvá kéne tudnia tenni a pályát, különösen most, mikor a fővonalakon is felújításokat végeznek, így az onnan kitermelt anyagok a mellékvonalakon még felhasználhatók lennének, így minimális ráfordítással akár a busz és az autó ellenfeleként is megjelenhetnének a vonatok.