BUDAPEST - A XI. kerület, Szerémi út és Hengermalom út kereszteződésében, átadása óta rendkívül hangosan csikorogtak az 1-es villamosok kerekei az ívben. A lakók folyamatosan panaszkodtak emiatt. Úgy tűnik, a megoldás megszületett egy, nálunk új technológiának köszönhetően, így a villamosok immáron halkabban tudnak közlekedni.

A problémával a vonal átadásától kezdődően szembesült a BKK és a kereszteződés környékén élők. Eleinte a BKK a lakók türelmét kérte, mondván a hamarosan érkező CAF villamosok halkabbak lesznek, de ez kissé abszurd, lévén azok a régi Tatra szerelvényekkel vegyesen fognak közlekedni. A dolog addig feszült, hogy átmenetileg a BKK sebességkorlátozás bevezetését kérte az érintett ívben a BKV-tól.

A probléma megoldására, felkérte a Budapesti Műszaki Egyetemet a BKK, de a megoldás végül nem ott született meg. A megoldást az jelentette, hogy a sín élettartamának növelése érdekében a kivitelező sínkopásgátló technológiát épített az ívbe, ugyanakkor az eredeti kopásgátló anyagot egy olyan anyagra cserélték, amivel nem csak a sín élettartama növelhető, hanem a hangokat is csökkenti.

Ezzel, ez lett Európa első olyan villamos kereszteződése, ahol a villamosoknak nyikorogniuk kéne a fizika szabályai szerint, de azt mégsem teszik. Hozzátették ugyanakkor, hogy a technológia még kísérleti fázisban van, mivel azt minden évszakban és évszakváltásban tesztelni szükséges. Fontos továbbá, hogy a sín kenésével egy időben, megnőtt a villamosok fékútja. Jelenleg azon dolgoznak a mérnökök, hogy megfelelő mennyiségű kenőanyag kerüljön a sínre: vagyis a villamosok ne csikorogjanak, de a fékhatás is még jó legyen.

Amennyiben a technológia beválik, úgy a tervek szerint további, akár 30 helyszínen fogják alkalmazni ezt a technológiát, a zajterhelés csökkentése érdekében.