BUDAPEST - Jelenleg is folyamatban van a BKK oldalán egy társadalmi egyeztetés, ami a Normafa környékének közlekedésével kapcsolatos. Az egyértelmű visszafejlesztést mind a BKK fejlesztésként, a Hegyvidék Önkormányzatának hivatalos(?) Facebook oldala hazugságokkal akarja eladni, holott a hivatásforgalomra nézve ez egyértelmű ritkítás és visszafejlesztés.

A 21-es autóbuszok jelenleg a Széll Kálmán tértől Svábhegy és Normafa érintésével a KFKI-ig közlekednek, míg a 21A buszok Svábhegy érintésével Normafáig, a 212-es buszok pedig a Boráros tértől Svábhegyig szállítják az utasokat. Ennek tükrében rendkívül félrevezető az, amit a BKK állít, hogy

Az utasforgalomhoz jobban igazodó kínálat megvalósítása érdekében hétköznapokon, valamint hétvégén hajnalban és késő este a 21A busz módosított útvonalon, a Széll Kálmán tértől a Svábhegyig közlekedik. Ezekben az időszakokban az Eötvös úti szakaszt a sűrűbben közlekedő 21-es busz szolgálja ki.

Senkiben ne legyenek kétségek: Az Eötvös úti szakaszon, az önállóan közlekedő 21-es buszok járatsűrűsége nem fogja elérni a mai 21-es és 21A jelzésű buszok együttes járatkövetését, így ezen a szakaszon egyértelműen ritkítással kell számolni. Rendkívül megtévesztő, hogy a 21A busz útvonalának változását, mint módosított útvonalat írnak le, holott egyértelműen útvonal rövidítésről beszélhetünk.

A 21-es és a 21A járat csúcsidőszakban a megnövekedett igényekhez igazodva együttesen gyakrabban közlekedik.

Ezzel a Széll Kálmán tér és Svábhegy között élők valóban jobban járnak, de pont ők sűrítésként és plusz közlekedési kapcsolatok biztosításáért már korábban új viszonylatot kaptak a 212-es buszok személyében, ugyanakkor a 21-es buszok által a felső szakaszon (Normafa és KFKI) között, valós felesleges többletkapacitást fognak biztosítani, mert ezen a szakaszon viszont valóban nem indokolt a további sűrítés.

Szintén megtévesztő a BKK társadalmi egyeztetésének megfogalmazásában az, hogy azt a tényt, hogy a 21A hétvégi napokon hosszabb útvonalon, a Normafáig közlekedik, fejlesztésként adják el, holott ez ma munkanapokon is biztosított, tehát fejlesztésről ez esetben szó sincs.

De az igazán felháborító az, amit a Hegyvidék Önkormányzatának hivatalos(?) Facebook oldala ír, és a szakmára próbál hazugságokat hárítani, miszerint semmi nem változik, csak a végállomás kerül át a KFKI-hez. Ez nem más, mint a tervek alapján aljas hazugság, mert ha így lenne, akkor egyszerűen annyi történne, hogy a 21A jelzésű autóbusz megszűnik, és azok helyett is normál 21-es buszok közlekednének Csillebérc, KFKI-ig; de nem ez történik.

Utas szempontból rendkívül bizonytalanná teszi továbbá a közlekedést az, ha a buszok azonos viszonylatszámmal különböző időszakokban nem ugyanarra vagy ugyanazon az útvonalon közlekednek. Ennek megfelelően az, hogy a 21A jelzésű buszok munkanapokon Széll Kálmán tér Svábhegy között, hétvégén pedig Széll Kálmán tér és Normafa között, illetve ugyanígy a 212-es buszok munkanapokon Boráros tér és Svábhegy, hétvégén pedig Boráros tér és Normafa között közlekednek, utazástervezés szempontjából is sok problémát okozhatnak.

A tervnek egyetlen jó ötlete, hogy a 212-es buszok is Normafáig közlekedjenek, ám ez nem csak hétvégén lehetne indokolt, hanem hétköznapokon is. Ennek kontójára megvalósítható némi ritkítás a 21/21A buszok együttes követésének terhére az Eötvös úton, de munkanapokon a teljes pótlás nélküli ritkítás nem elfogadható. Ugyanakkor azzal, ha a 212-es buszok is munkanapokon is a Normafáig közlekednének, és ezzel arányosan ritkulna a 21/21A buszok együttes követése az Eötvös úton, azzal munkanapokon is új kapcsolatokat kapna az Eötvös úti szakasz, és a Széll Kálmán téri szűkös végállomásoztatás problémája is kissé enyhülne, mivel a normafai buszok nem egy helyen, hanem két helyen a Széll Kálmán téren és a Boráros téren végállomásoznának, így fejlesztéssel lenne elérhető, hogy a Normafánál csökkenjen a végállomásozó buszok száma.

A Hegyvidék Önkormányzatának Facebook kommunikációjának sajnos az az állítása sem állja meg a helyét, hogy a változásokra a terület rehabilitációja miatt van szükség, mivel az általuk javasolt tervek szerint is hétvégén továbbra is szükség lenne a buszfordulóra, és az továbbra is végállomásként is funkcionálna.

Ezzel szemben a nem csak hétvégén, de hétköznap is megosztott végállomásoztatás (Széll Kálmán tér, Boráros tér) valóban tudná csökkenteni a normafai végállomásoztatás szerepét.

Fix végállomásokkal megoldás lehet:

  • 21: Széll Kálmán tér - KFKI
  • 21A: Széll Kálmán tér - Svábhegy
  • 212: Boráros tér - Normafa

Azonban arra ügyelve, hogy az Eötvös úti szakaszon a 21-es és 212-es buszok együttes óránkénti menetszáma nem lehet lényegesen kevesebb, mint a mai 21-es és 21A buszok együttes menetszáma. Így, ha kisebb ritkítás is történik, a 212-es busz nyújtotta új kapcsolatok kárpótolják az itt élőket hivatásforgalmi időszakban is, viszont a Normafa végállomási szerepe jelentősen csökken.

Természetesen ezzel a Normafa és a KFKI között kismértékben indokolatlan többletkapacitás jelenik meg, de ez a BKK terveiben is így szerepel.