MAGYARORSZÁG - Az amerikai Függetlenség napján posztolt egy óriásit Nagy Blanka, miszerint a külföldi barátja megjegyezte, hogy milyen jó, hogy nálunk nosztalgia vonatok is járnak. A képen Blankánk egy BZMOT előtt áll, egy erőteljes retro filtert alkalmazva, tovább növelve az írás hatásfokát. Lehet, a BZ-k nem mai kocsik, de nézzük meg a tényeket!

A Blanka által lefotózott BZMOT motorvonatok jellemzően 1979 és 1986 között kerültek az országba, vagyis átlagos életkoruk jelenleg 36 év. Ez ugyan egy laikusnak valóban soknak tűnhet, de nézzük meg a nemzetközi helyzetet, és ne a keletet, hanem a Blanka által mintaként kezelt nyugatot, azon belül is nézzünk meg két bezzeg ország-város párost!

A bécsi U1-es metróvonalon az U típusú metrószerelvényeket Bécs 1972 és 1982 között szerezte be, és az első szerelvényeket csak 2011-ben kezdte selejtezni. Ez azt jelenti, hogy 39 éves volt a legfiatalabb szerelvény, aminek lehetősége volt abbahagyni a munkát, de tudjuk, hogy nem mindig a kor dönt, tehát bőven közlekedtek 40 év feletti járművek a bécsi metróhálózaton!

De, ha Bécs nem eléggé nyugat, nézzük meg a másik bezzeg országot, Németországot, azon belül Hannovert: Hannoverben jelenleg is utasforgalomban vannak 1980-ban gyártott S-Bahn szerelvények: nem nehéz matek, ezek ma 39 éves szerelvények, és nincs még szó a forgalomból történő kivonásukról!

De nézzük meg a leggazdagabb európai országnak titulált Svájcot is. Azon kívül, hogy sok helyen biztosító berendezés nélküli pályákon mennek náluk a vonatok, szinte smafu amellett, hogy bizony a RhB Ge 4/4 sorozatú villamosmozdonyainak egy jó része bizony 1973-ban épült, és a mai napig utasforgalomban van. Ezek bizony 46 éves járművek!

És, csak mert a Függetlenség Napján posztoltál, nézzük meg a new york-i hálózatot is: New Yorkban jelenleg is napi utasforgalomban vannak az 1964-ben épített R32-es típusú metrószerelvények. Hány évesek is ezek? Ha nem megy a matek, segítek: 55!

És bármilyen hihetetlen, de egy vasúti járműnél a fenti életkorok abszolút nem tekinthetők kirívónak. Egy-egy jó konstrukciót örömmel használnak a szolgáltatók 40-50 évig vagy tovább. Sokszor a fiatalabb járműveket előbb selejtezik.

Az olyan szakmai dolgokba még bele sem mentünk, hogy sem Németország, sem Lengyelország, sem Csehország nem riad meg attól, hogy egy-egy 30 éves jármű konstrukciót úgy újítson fel, mint mi a 3-as metró szerelvényeit. - Ez most nem volt téma.

De a fentiek alapján, abszolút nem selejt érettek, és nem is múzeumba valók a mi BZ motorvonataink, amik egyébként a magyar vasúthálózat utazóközönségének a 10%-át sem szállítják, ellenben a budapesti elővárosi forgalomban, ami az utasszámok 70%-át adják, modern Stadler motorvonatok közlekednek!

Kedves Blanka! Nincs gond, ha posztolgatsz, csak érts hozzá, vagy ha nem értesz hozzá, akkor kérdezz hozzáértőt!

Blanka Nagy
Július 4., 19:52 ·
Egy külföldi barátom eljött Magyarországra és csak annyit mondott:
-Annyira szuper, hogy nálatok járnak nosztalgia vonatok! Nálunk ilyen már csak a Vasúttörténeti parkban van.
Én:... Ezek nem nosztalgia vonatok. Nálunk ezek A vonatok.

Hátjólvanakkorkéremszépen.